onsdag 1 oktober 2008

Suckulent på brädan

Jag blev inte född med gröna fingrar. Tvärtom, de växter som flyttar in hos mig måste ha en vilja att överleva torka, svält och obefintlig dialog. Kunskapen om hur de gröna liven mår bäst är inget vinnande vetande jag samlat på mig, och av den anledningen göre sig blommande växter icke besvär i min lya. Istället får hårdbladade växter som suckelenter pryda fönsterbrädorna.

Suckulenta växter innehåller så kallad vattenvävnad, i vilket vatten magasineras. Det är därför växterna kan uthärda svår torka och ofta förekommer dels på torra, varma platser, dels på platser som tidvis utmärks av torka. Med andra ord är mitt hem en utmärkt bostad för suckelenter, för även jag kan ha en ljus stund och minnas att ge dem vatten vilka de då så snillrikt lagrar i de kraftiga bladen.

Suckelenter hör hemma i många växtfamiljer och har roliga namn! Vad sägs om fetknoppar och taklökar, stenblad och törelväxter? Kanske ska du ge bort en trekantseuforbia i gåva nästa gång du går på middag? Oavsett, är du som jag, vissen i fingertopparna vad gäller växter, är den suckulenta världen ett paradis att vandra in i, frossa bland och handla hem delar av. Ständigt manipuleras det fram nya varianter och modeller och ju fler desto bättre - då har nämligen även mitt hem en chans att se grönt och välskött ut.

Grönt är skönt!

2 kommentarer:

Lotta sa...

Du menar att det finns växter som kan överleva om man inte springer och vattnar dem hela tiden! Underbart - Stenåsa here I come!

Anonym sa...

Jag har samma problem som du även om jag faktiskt börjar bli lite bättre på att vattna mina stackars urtorra blommor. Du såg väl växten som stod uppe i trappan, den mår inte bra, enkelt översatt :-)