torsdag 2 oktober 2008

Dekadensens högborg, del 1

Jag är lättjan personifierad. Jag är frosseriet i en samlad lekamen och jag kan känna lusta över girighet och vara högmodet avundsjuk. Ja, egentligen är jag en replikation av Dantes sju dödssyner - på en och samma gång. Det är dax att ta tag i saker och ting. Bokstavligt talat, metaforernas tid är över - från tanke till handling i detta nu!

Tre måsten upptar min tankeverkstad för närvarande. Tre måsten som jag i förrgår borde närmat mig och som det inte längre är sunt att skjuta framför mig. Samtliga tre måsten påverkar dessutom övriga familjen på ett inte helt igenom positivt sätt vilket borgar för att jag måste agera. Så nu ska jag slå på egen trumma, parera dilemman och sluta komma med krystade ursäkter till att...

1. Använda stavmixern när det nu ska börjas med smakportioner för den yngsta junioren. Findus och Semper i all ära, men tillsatser och annat som de lockande glasburkarna fyllts med är ett måste att undvika. Argumenten för att köpa barnmat istället för att tillaga den själv känns omoderna, klimat-o-smarta och o-ekologiska. Inte för att jag odlar morötter, majs och potatis i trädgårdslandet, men nog blir det väl bättre för den lille mannen om jag själv mixar och stökar med hans mat? Alla andra rediga småbarnsföräldrar berättar sååå gärna att det är sååå enkelt och sååå mycket nyttigare att fixa maten på hemmaplan. OK, jag lovar att i dekadensens högborg ge stavmixen och den egenlagade barnmaten en (eller två) chanser innan jag med matt och blank blick börjar bära hem barnmatsburkarna från affären...

Del 2 av Dekadensens högborg publiceras imorgon. Välkommen åter!

5 kommentarer:

Sanna sa...

Härligt - stavmixern är nog det bästa köpet man kan göra som småbarnsförälder. Allting går ju att purea och sen servera - mina "stackars" barn har aldrig riktigt fått chansen att värja sig inför broccolin och är inte helt anti broccoli idag =D

Anonym sa...

Jag sa till Birgitta i går när hon sa att pajen vi fick inte var hemlagad utan köpt färdig på Hajen "Varför försöka vara så himla duktig när man kan köpa något som är lika gott?" Vad jag menar, herregud, i dagens samhälle känns det viktigare att lägga tid på annat. Så fram för mer barnmatsburkar!! Tiden kan läggas på plutten i stället...

Anonym sa...

Jag kommer definitivt att köpa min barnmat den dan det är dags för mig. Jag orkar knappt laga mat till mig själv så det blir nog tyvärr inget överambitiöst hos mig inte.

Kram!

Lotta sa...

Life's too short! Jag önskar att jag inte hade något annat för mig så att jag verkligen hann lägga all tid i världen på att laga helt hemlagad mat till min lilla goding - NOT! Inne på mitt fjärde barn måste jag säga att Sempers aktier kommer att skjuta i höjden så fort det är dags för smakportioner. Istället för att lägga timmar på att laga mat som någon annan redan har gjort och dessutom nyttigt med mineraler och vitaminer så tar jag gärna en fika i dekadensens högborg. Vad blir det för fika?
Lotta

Tojjan... sa...

Det finns säkert all anledning och lite till att återkomma till detta ämne. Tack för alla tankar och ord, råd och idéer. de behövs!

//Kram