tisdag 7 oktober 2008

Sanningen om: Skottegryta

Det plingade till i e-postlådan, och där var det. Sanningen om Skottegrytan! Tre fina äpplen och en stor kram till en av mina bloggföljare för förklaringen! Så här ligger det alltså till...

"Kära Tojjan.
Efter att ha läst din härliga blogg känner jag att jag bara måste upplysa dig om Skottegrytans historia.

Det finns en gammal klassisk maträtt vid namn Sjömansbiff som i skolbespisningarnas snålt tilltagna budget gjordes om till Skottegrytan. Skillnaden mellan dessa båda maträtter är att i Sjömansbiffen använder man dyrt kött, (läs lövbiff, vilket det oftast var, alltså inte styckade sjömän, jag såg förresten också Debatt om Catrine la Costa), men i Skottegrytan bytade man ut köttet mot den billigare köttfärsen. Så söker du på Sjömansbiff kan du följa det receptet men byta kött mot köttfärs och Vips! har du din Skottegryta! Namnet kan ev. ha något med fördomen om skottarnas snålhet att göra, jag tror inte köttfärsen bestod av styckade, nedmalda små skotte-hundar i alla fall!"
Kram, E

P.S Lycka till med veckomatsedeln! Från en som kört detta koncept i ett antal år, tills tonåringarna började tvärvägra, när det var deras tur att tänka ut middagsrätter, d.v.s. var fjärde vecka. Numera är det bara jag som som står för "tänket" med viss hjälp av den eminenta tidningen ICA-kurirens tips på 5 lättlagade måltider som tar under 20 min. att tillaga. Kan varmt rekommenderas! D.S

1 kommentar:

Anonym sa...

Så bra att det blev reda och ordning i detta med den skumma maträtten. Jg tror att det är en varbergsgrej, för jag har inte hört nån från nån annan stad veta vad det är.

Kram från Bloggspionen A