måndag 20 oktober 2008

Framtidshopp!

De är ofta skalliga, dreglar, fiser offentligt och kräks lite här och där utan att be om ursäkt och kan somna mitt i ett samtal. Allt som om det vore det mest naturliga i världen, och för dem är det det. För vi talar om bebisar. Ett gäng goa ungar som gärna känner sig för på varandra, tittar fram ur bärsjalens trygga näste och skrattar gemensamt åt något lustigt som någon säger.

En dag i veckan, några timmar helt frivilligt, träffas ett gäng glada flerbarnsföräldrar i det som i "hetast just nu-listan" är döpt till måndagsklubben. Tretton, fjorton fantastiska föräldrar i olika åldrar, med olika erfarenheter, olika upplevelser och bakgrunder med olika små framtidshopp.

Det som gör den här måndagsklubben så förträfflig är dels den öppenhet och ärlighet som genomsyrar samtalen, dels det vidvinkelperspektiv som var och en av de vuxna utrustats med och som ger oss en förståelse för allas rätt till olikheter!

Det känns förmånligt att vi i ett ganska ytligt, stressigt och materiellt samhälle tillåts att stanna upp med våra framtidshopp några timmar i veckan och låta dem lukta på livet. Där på golvet i en babyblandning ligger kort, lång, ljus, mörk.

Där ligger någon som kommer att få tandställning, en annan glasögon, någon som blir berömd för det stora, en annan kommer att uträtta stora saker i det tysta. Alla dessa framtidshopp - så levande och nyfikna. Så leendes och lyckliga!

4 kommentarer:

Unknown sa...

Visst är det härligt med barna!! Fast när sen tonårsbacillen slår till på allvar så vill man bara gå och dra täcket över huvudet och propparna i öronen... fast de är minsann så mysiga däremellan fast det varar bar sisådär 10 sekunder.

Du jag trodde att jag hade fått flunsan men det var min kropp som helt enkelt inte orkade mer. >Jag tar det inte lugnt nån gång och nu orkade inte kroppen mer...Hmm jag fick en lite tankeställare...

Nu måste jag ssluta för nu kom valpen Märta Marodör med TOABORSTEN!!! Äckelmajan.

Kram och pussa grabbarna från mig.

lavv jo kram Pia

Challe sa...

Å vilka fina härliga bilder! Visst är de underbara våra ungar. Bebistiden är verkligen nåt speciellt. Jobbigt på sitt sätt, men det är ju såå myyysigt när de är så där små, gurglandes, leendes, dregglandes!!! Vilken tur vi hade som hamnade i en så trevlig måndagsklubb..
Kram Anna och Ester

Anonym sa...

Vad fint skrivet. Du satte tummen mitt i prick.
Vad tråkigt med din mamma. Hoppas att hon mår bättre snart- Det är inte alls kul med onda axlar, min känns peppar, peppar lite bättre idag.

Om du har tråkigt imon onsdag så kan jag tänka mig att bli bjuden på en fika hemma hos dig ;-) efter 11:00 nångång :-)

Kram!

Anonym sa...

Visst är de gosiga! Tror inte att jag någon gång tidigare i livet har njutit så förbehållslöst av att snusa i en gosig bebisnacke.Härliga bilder! Keep it up!
Fick en snabb ögonblicksbild av hur högen kan komma att se ut när de är tonåringar när jag läste Pias inlägg. Lika gulligt? - tror inte det!
Kram Lotta