måndag 27 oktober 2008

Trick or treat eller inte alls?

I hemmet pågår en diskussion om trick or treat. Diskussionen är sansad och saklig. Sonen förstår att helgen som står för dörren inte har med godis att göra, utan att det är en tid där vi ska stanna upp och tänka till. Kanske på de som gått vidare ur detta liv, kanske de som ännu finns bland oss. Sonen har alltså förstått att det är en afton som inte handlar om godis.
- Men fredagen då? säger han och tittar på oss. Då är det ju inte afton. Då kan vi gå ut och trick or treat. Mamma, snäällllaaaa...I almanackan står det ju till och med Halloween!
- Va, utbrister jag, och undrar när det tåget passerade. Vaddå Halloween i vår svenska almanacka. Sen när då? Vi har väl Alla helgons afton...?

Hur ska vi vuxna förhålla oss till detta för att alla ska bli nöjda?. Är säker på att vi har många svenska traditioner som i sina begynnelsetider uppfattades både skrämmande, smaklösa och respektlösa. Trick och treat hör samman med Halloween. Firar vi Halloween i Sverige? Eller är det ett kommersiellt jippo där företagen är de som egentligen trickar när de lockar (lurar?) ungarna att köpa Liemannen-kläder att ränna runt i.

Förra året uppmanades de som ville ha besök av utklädda busfrön att ställa ett brinnande ljus i fönstret...eller var det tvärtom? Hm. Vill vi ha besök som ringer på och trick or treat hela kvällen? Och vilken kväll ska vi vara beredda - med godis - isåfall?

Min stora lille idol, Magnus Uggla, berättade att han alltid köpte sådana där kletiga gröna marmeladliknande sockerdoppade godisar att dela ut till fröna som ringde på. Han menade att snart spred sig ryktet bland gatans barn att "i det där huset får du bara äckligt godis så skit i att ringa på där" och att dörrklockan snart förblev tyst. Kanske en bra idé? Gelédallrande grönt äckligt godis. Men hur gör jag med min egen trick or treat sugna unge? Ska jag låta barnen ge sig ut och samla kletigt godis ur grannarnas skålar eller ska jag vara marodör-morsa och sätta P för detta med trick or treat? Vad skulle du göra?

6 kommentarer:

Anonym sa...

Det är kul att säga Bus eller godis, vem bryr sig om det bara är kommersiellt jippo? Jag skulle låta honom göra det, de flesta (vad jag vet) tycker bara det är kul när ungar kommer. Och det är många som börjat gå den 31 oktober i stället för Alla Helgona. Grattis i förskott föresten :)

Anonym sa...

Hejsan svejsan!
Detta är något att blogga om och något som definitivt retar upp många känslor, åt vilket håll man än lutar. Personligen tycker jag att man ska ta alla tillfällen till fest, men det där med att gå ut och skrämma till sig godis av okända har jag svårare för. Som en gammal traditionalist gillar jag påsk som minsann har firats i Sverige i många år. Jag gillar när barnen önskar Glad Påsk, kanske delar ut ett egengjort påskkort och som tack kanske får lite godis, men absolut inte hotar med ruttna ägg eller toapapper om de inte får något.
När det gäller Halloween tycker jag ju som sagt inte om det, men om barnen nu ska ut så får de pillra sig ut på själva Halloweenkvällen och inte på Alla helgona. Det finns så många som tar illa upp om de kommer den dag då de tänker på de som inte längre finns hos dem.

I vår bekantskapskrets har vi löst det som så att barnen får samlas och gå tillsammans till sådana vi känner (alltså hem till allas föräldrar). Då får de klä ut sig och gå ut i mörkret och visa upp sig, men de stör inte folk som inte vill bli störda. Funkar än så länge ganska bra, men vi får väl se vad som händer framöver. De är ju trots allt inte så gamla än...!

Själv hoppas jag slippa trösta en rädd treåring som blivit skrämd av någon vampyr eller annan läskighet alltför många gånger i år.

Kram från Lotta

Anonym sa...

Jag skulle absolut låta honom göra det! De allra flesta förstår ju att det är kul för barnen. Låt honom välja sin egen åsik om det hela när han blir större,nu tycker han att det är kul med all rätt.

Fast egentligen skulle jag bara önska dig en alldeles underbar födelsedag!! Stort GRATTIS!!

Kram!

Unknown sa...

Jag tycker personligen INTE om halloween! Ingen USA-skit här inte. Dessutom är det ett fult sätt av handeln att tjäna pengar. Dom vet att mest pengar tjänar man på just barnfamiljer.
Tack o lov har vi inte behövt ta den diskutionen här hemma för barnen har inte varit intresserade. Däremot har de klätt ut sig till påskakäringar...
Kram o puss från Pia

PisanTösen sa...

Som en del andra här, så anser jag att vår tid att klä ut sig och gå kring och tigga infaller med påsken, då man klär ut sig till påskkäring eller påskgubbe, knackar på, sjunger litegrann, delar ut egengjorda kort och kanske får man nån godis eller peng. Detsamma runt lucia, då man går runt och sjunger och kanske får något.

Nä, Halloween tycker jag personligen inte får plats i den svenska traditionen! MEN som med så mycket annat, så hinner tiden ikapp oss gamla bakåtsträvare (jag blir ju snart 30, gud bevars!)Nu hörde jag häromdagen att mina syskonbarn ska på halloweenparty hos kusinen... Så det kanske bara är så att man ibland får bita i det sura äpplet och ställa upp på diverse aktiviteter... Om än motsträvigt...

Förresten, jag har hört ryktas att du är med på facebook och har försökt hitta dig, dock utan att lyckas...

Anonym sa...

du har okså jättefin blogg.

Pappa och hans bror hade två hela smurfhus!:)

från/ Fransina