onsdag 29 oktober 2008

Det har gått tio år...

Vissa händelser glömmer man aldrig. Brandkatastrofen på Backaplan 1998, i media kallad Diskoteksbranden, där 63 ungdomar miste livet, är en sådan. Idag är det 10 år sedan. Då och då har tankarna vandrat till de ungdomar som omkom. Några av dem hade jag varit i kontakt med tack vare att vi delade intresset för en viss bollsport. Några av dem kom inte till de resterande seriematcherna som spelades efter den 29 oktober. Några matchställ fick ligga kvar i trunken den säsongen. Några spelare felades sina lagkamrater. För alltid.

I tanken har jag då och då återvänt till katastrofen. Så ock idag.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Bloggspion A säger: Va schysst att du tänker på branden. Det är vi nog många som gör och alla har olika anleningar. Det är en vacker dag idag och jag vet att det blir en fin minnes stund ikväll för alla offrena.

Kram
från Bloggspion A

Unknown sa...

Jag tycker det är ok att uppmärksamma det "lagom". Jag tror många vill gå vidare i sina liv och inte ha det hängandes över sig, liksom att folk vältrar sig i det.

Istället ska informationen om konsekvenserna av brand/eld gå ut i skolorna vart 3:e år t ex. Visa ungar livebilder så de förstår allvaret i det!!

Jag vill också en dag som denna tänka på alla föräldrar, syskon övrig släkt och vänner samt inte minst de som överlevde. En stunds eftertanke.
(blev detta inlägg rörigt?)
Kram Pia

PisanTösen sa...

Jag bara undrar... Är det en gigantisk spindel du har högst upp på din blogg, och i så fall, vad gör den där?!? *ryser*