tisdag 7 oktober 2008

Konst eller...?

En vanlig dag utmed någon av stadens vackra promenadstråk kan jag beskåda konst i det offentliga rummet. Det är mer regel än undantag att en elcentral, ett plank eller en viadukt är smyckad med färg, figurer och fantasifulla kreationer. Eller?



Vad tycker jag om graffiti? Är det en konstform eller bara klotter? Finns det en gräns, och isåfall vem avgör var den ska dras? Ska vi skattebetalare betala dyra pengar för att tvätta bort kladdet, eller ska vi samhällsmedborgare låta oss förföras av att initiativrika (ofta unga) konstnärer delar med sig av sina alster?


Jag kan inte ta ställning - än. Trots att jag bor granne med en elcentral, har ett plank i anslutning till trädgården och nästan dagligen vandrar under viadukter som alla är sprayade på ett eller annat sätt. Om jag tar ställning mot graffiti, kan jag vara konstruktiv nog och hjälpa dessa sprayburksinnehavande kreatörer med något annat alternativ? Dilemma, dilemma...

3 kommentarer:

Anonym sa...

Herregud, här är man borta från bloggvärlden i endast några dagar och så har du hunnit med flera romaner under tiden. Imponerad, imponerad, ingen bloggtorka här inte.
Du behöver inte oroa dig för att jag inte var på humör. Man kan ju inte stråla jämt :-)
Och tack för de fina orden. Du är också en riktigt vän och det är riktigt kul att du följer bloggen. På så vis blir det lite mer kontakt än våra inte alltid alltför täta träffar (ska bli ändring på det).
Måste få lite mat i magen.

Kram!

Och p.s jag buggade lite också fast hellre än bra :-)

Anonym sa...

Klottrare är sånna som bara sprayar skit. Konstnärer är de som kan göra snygga grejer med sprayet. Det vore schysst med att stort staket eller en stor mur som alla kunde spraya på. Bra graffiti är snyggt!

Kram från Bloggspion A

Lotta sa...

Nu ska jag göra ett tredje försök till att kommentera det här. Vad gör jag för fel när det aldrig vill publicera det jag skriver!!! Nåja, graffiti kan vara riktigt snyggt om det är gjort med omsorg. Jag skulle gärna låta staden anlita graffitikonstnärer för att förgylla lite av allt det tunga betonggrå, som t.ex Göteborgs bangård. Är dock inte lika säker på att ett plank där man får klottra skulle vara effektivt. Har klart för mig att det intressanta är det förbjudna. Tror till och med att jag har sett ett program där klottrare sa just detta - det skulle inte vara lika kul om man fick....
Hej från en totalt okonstnärlig Lotta