torsdag 9 oktober 2008

Gott och enkelt!

Varsågoda! Ett favoritrecept, gott för både stor och lite mindre, enkelt men festligt!

Pasta med fläskfilé och färska champinjoner
4-6 port

Ingredienser
  • 1 fläskfilé som putsas, skärs i medaljonger alternativt centimeter tjocka strimlor
  • 250 g färska champinjoner
  • 3 schalottenlökar, finhackade
  • 2-3 vitlöksklyftor
  • 2,5 dl matlagningsgrädde, gärna mager
  • 1,5 dl lättcremefraiche
  • 1 dl vatten
  • 1 tärning (kub) köttbuljong
  • 1 msk soja
  • 1 msk worchestershiresås
  • salt & peppar efter smak och tycke
  • Maizenaredning (ljus eller brun är efter egen smak)

Fräs svamp och lök i smör i het panna. Lägg i köttet och bryn det hastigt runt om. Häll i vatten, buljongtärning, matlagningsgrädde och cremefraiche. Pressa vitlöken och rör ner den i pannan.

Smaksätt med soja, worchestershiresås, salt & peppar. Låt allt puttra samman tills köttet är genomkokt. Red av såsen med Maizena till önskad konsistens.

Du väljer själv vilken pasta du serverar till den smakfulla filén, men jag kan rekommendera Pasta Penne för fyllighetens skull.

Smaklig måltid!

Receptet i original finns på matplatsen.se

3 kommentarer:

Tojjan... sa...

Om någon rara bloggläsare där ute har ett enkelt och matigt recept på fiskgryta u t a n saffran får detta gärna delges undertecknad.

kram Tojjan

tojjan99@hotmail.com

Anonym sa...

Här sätter man sig framför datorn och kopplar upp sig för att gå in på din blogg, och vad får jag se?? Matrecept!! Min dyrbara tid (hmm.., hoppas jag inte blir sparkad för att jag "bloggar" på arbetstid..) lägger jag på din kära blogg, Vix och ser desstutom fram emot att läsa den, och så är det ett satans recept, som jag dessutom inte kan äta för det är fuc*king kött i det... Well, You didn´t make my day today, Vix!!

Anonym sa...

Bloggspion A tycker så här: du är ju jätteduktig på att blogga. Finns det nått ämne som du inte kan nått om för du verkar vara påläst.

Till rosie säger jag så här: det är ju detta som är det bra med denna blogg. Du får ju allt även kött för oss som äter det. Men rosie: dina kommentarer är roliga.

Kram från Bloggspion A