fredag 17 oktober 2008

Övervakad stamkund

Vår numera medvetna familj fortsätter att planera veckomatsedlar, storhandla, frysa in (och frosta av frys) och har som biståndshjälp av en av de butiker vi handlar regelbundet i, fått en tryckt påminnelse om vårt (o-)hälsosamma matliv. Som stamkund hos en av landets livsmedelsbutikskedjor får du varje månad från och med oktober skräddarsydda rabattkuponger. Systemet bygger på att vi vid ett visst antal tillfällen, under en viss period, handlat en viss produkt. Dessa lottas runt i en stor datatombola - typ - och skickas sedan ut till stamkunderna.

- Skitsmart, var det första vi sa när vi satt samlade vid köksbordet och med spänning pillade på det plastförslutna personliga utskicket med kupongerna.
- Nu sänker vi matkostnaderna än mer, och dessutom på de varor vi äter mest av!

Glädjen blev inte särskilt långvarig, jublet övergick abrupt i kväsande, genanta stön som kombinerades med ett fingrande på bordsskivan och tystanden blev total för en tusendels sekund. Så plötsligt:
- Herregud! Vad är det vi har för vana att bära hem från affären? utbrast sambon och tittade på mig. Vad är det vi äter?
- Öh, va, men, du...stammade jag, och tittade på rabattkupongerna.

Där fanns valfri Pastamixer - nu avslöjas det alltså att min sååå goda lasange inte alls är hemlagad utan en knorrig halvfabrikatsprodukt. Där fanns Kelda såser, samma sak här, busted som Clint Eastwood skulle sagt! Och där fanns de färdiga vitlöksbaguetterna i praktiskt 6-pack. Aj då. Oj då. För mitt inre såg jag hur mitt kulinariska förtroende hos sambon trycktes ner i färspressen (kanske samma som de heta kebabspetten körts genom?).
- Ja vi får väl tänka till i fortsättningen, sa jag till sambon. Big Brother ser ju allt, FRA-lag eller inte, nu vet de till och med vad vi åt i somras. Det var ett försök att få diskussionen bort från den färgglada sanningen på bordet framför oss.
- Får hoppas det, svarade sambon. Synd bara att alla de nyttiga saker som grönsaker, frukt och mager korv minsann inte fanns rabbatterade.

Mitt inre hoppade till. Glädjen gjorde en dubbel saltomotal och jag replikerade kvickt:
- Ja, för vi äter faktiskt massor av sånt i vår familj. Och titta, Physalis finns med! Ha!
Situationen var räddad. För nu. Inser ju att nästa månads rabatter speglar sensommarens inköp och att eftersläpningen på vår nya medvetenhet inte kommer att synas i datatombolan på ett tag. Men sen, då rackarn´s. Då ska det utnyttjas personliga stamkunsdrabatter!

1 kommentar:

Challe sa...

Ha ha började också fundera när vi ficxk hem det där. Är det verkligen DETTA vi köper?? Hmm.. Kunde man inte få lite rabatt på mjölk, bröd, och blöjor som man handlar huur mycket som helst. Eller clementiner :-) Kram Anna