måndag 6 oktober 2008

Liseberg - för liten och större!

Tillsammans med goda vänner gjordes den årliga trippen till Göteborg med besök på Liseberg. Det är en återkommande tradition och tillfredsställer djupt de i familjen som får åka med. Alla får nämligen inte.


Vi vuxna har ett par kriterier du måste uppfylla för få följa med. Varför vi valt att ha det så beror enbart på egoistiska skäl - vi vill åka karuseller, käka spunnet socker och dricka massor med läsk och det ifred från trånande barnaögon som mellan toalettbesöken tittar storögt på oss och utbrister att ”ja åka faffas bila ijän!”


Vad jag menar är att barn under 80 centimeter gärna får åka med likaså barn över 135 centimeter, medan barn där emellan får stå på tillväxt. Balder, Kanonen, Uppswinget och de andra supersköna åkattraktionerna tillåter inte barn som är för korta (eller små), och vi vill åka oss hesa i dessa sugande, svängande och skräckfyllda attraktionerna. Inte åka oss stela i ”Faffas bila”.


Vi är medvetna om att detta segregerade tänk och agerande vare sig är föredömligt eller pedagogiskt. Men anser oss vara föräldrar i världsklass årets övriga 364 dagar så en dag utan de 81-134 centimeter korta barnen kan vi väl få komma undan med? Vi har ju så roligt, och ”mellanbarnen” kompenseras med något lugnare där vi roar oss i deras takt utifrån deras behov, kanske löser häften med kuponger istället för åkpass...


Ses nästa sommar, Liseberg!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Har inte varit på Liseberg på flera år. Ja, jag erkänner, jag är rädd! Rädd för att åka dessa läskiga ihopbyggen. Den enda jag vågade åka och som jag kunde njuta av var.., just det Rainbow. Och vad hände med den?? Nej, tacka vet jag Tyrolen, där behöver man inte vara rädd att trilla ut.., eller? ;-)

En annan sak bara.., VARFÖR skrivs inte mitt namn med stor bokstav i börja, det ser sååå illa ut, men JAG skriver det med stor.. Hmm.., gåta..

Tojjan... sa...

Ditt namn skrivs som det gör pga av bloggens teckensnitt i layouten. Bara att gilla läget - jag gillar iaf dina inlägg.

//Kram