torsdag 16 oktober 2008

V a r läser du?

Jag läser i sängen, vid köksbordet och på toaletten. Sedan barnen utökade familjeantalet är just det senare stället min favorit-bokhörna! På en hylla i det privata rummet ligger ständigt någon av de böcker jag läser. Och för mig funkar det perfekt!

Egentligen började det under min tid som lärarstudent. Tungt tråkiga statliga rapporter om exempelvis den svenska skolans verksamhet, kurslitteratur som krävde ett lexikon parallellt för att begripa eller någon bok, torr som fnöske, om vetenskapliga teorier för nybörjare var som gjorda för toalettläsning! Det var där, och endast där, som jag fick läst en enda rad i dem. Var annanstans i hemmet fanns lockande och absolut mer stimulerande sysselsättning än just kurslitteraturen.

Där, på toa, satt och sitter jag stilla (ni som av någon anledning nu tar illa vid er av att jag blir personlig, ombedes logga vidare till en annan blogg) och har ju inte så mycket annat att läsa. När vi får gäster händer det att min själsfrände påpekar att det ligger skönlitterär lektyr på toa och att vi kanske borde plocka undan det innan gästerna behöver besöka vår (bok-)toalett. Jag tycker inte att vi ska ta bort böckerna. Det ser intellektuellt ut att ha dem där och hemtrevligt. Dessutom finns det ytterligare två eminenta fördelar med toaböcker: dels får gästerna något att läsa, dels får vi något att prata om under kvällen då just böcker med sin fantastiska värld är ett fullvärdigt samtalsämne.

6 kommentarer:

Unknown sa...

Ha ha du är underbar:)

När jag kommer in i läsningens förtrollade värld gör jag det precis överallt, köket, soffan,sängen, toan, bilen-not skoja bara, you name it. Jag blir den mest själviska osociala varelse som finns när jag blir uppslukad av böcker.

Jag har ju inte som denna eminenta bloggerska utvecklat mitt intellektuella förstånd med diverse kurslitteratur om Svea rike och dess samhälle:)så i den frågan kan jag inte tillföra något nämnvärt...

Jag har iof gått gymnasiet och där plågat mig igenom diverse tråkiga böcker.

Jag håller med att toan är en utmärkt plats att läsa på, en av de bästa faktiskt.

Ha det gott vännen, kram Pia

Anonym sa...

Jag läser också på toaletten. Blir lite smått stressad om det inte alltid ligger något läsbart där. Oftast blir det skönlitteratur men ibland även något mer vettigt :-)

Kram!

Tojjan... sa...

Vad gott att inte vara ensam om det jag trodde var lite snuskigt så där! =)

//Vix

Anonym sa...

Haha, en annan har ju fått plocka sina böcker efter att en viss Mr Ö av någon konstig anledning kvarhöll sig extra länge på min toalett, och hur kul var det? Det räcker att Mr. Ö somnar i min soffa, han behöver inte somna på min toa också..
Själv så vill jag ut i från toan fortast möjligt, så inga böcker för mig där...

Anonym sa...

Äntligen!
Någon som är som jag! Toan har alltid varit en bokläsarplats för mig. Det började som ganska ung med Kalle anka för att sedan avlösas av Agent X9 och vidare till diverse böcker. Jag blir enormt stressad om det någon gång skulle saknas något att läsa där. Håller med om att de tyngsta böckerna, den kurslitteratur man bara inte VILL ta sig an gör sig bäst på toan, där den i alla fall är bättre att läsa än shampoflaskan, vilket jag tar till i yttersta nödfall.
En bok som jag bara kunde genomlida på toa var Orlando av Virginia Wolf.
Det har dock hänt mer än en gång att man hör från andra sidan dörren. Mamma! Ska du ALDRIG komma ut. Då är det bara att med en suck stoppa in en bit papper i boken och masa sig ut.

Länge leve toalitteraturen!
Lotta

Anonym sa...

Jag läser aldrig på toaletten, men nästan överallt annars. (som du kanske vet) Det är ganska konstigt egentligen, har inte riktigt tänkt på det.