måndag 16 mars 2009

FVC - för föräldrars utveckling

Blev just inspirerad att starta en entreprenörsverksamhet för småbarnsföräldrar. Vi är välsignade med BVC i vårt land där telningarna kontrolleras regelbundet så att de ökar i alla sina mått och omfång. Det bockas av ruta för ruta i takt med att barnen blir äldre, allt från att kunna vända sig och hålla upp huvudet då de ligger på mage, till att kunna balansera på en linje och rita huvudfotingar.

Nåväl. Min idé är att starta upp en central för föräldrar och med regelbundenhet checka av dem, en så kallad FVC. Några av de saker jag skulle kolla upp och föra journal över är:
  • har mamman tappat graviditetsvikten?
  • har pappan upptäckt att han behöver stötta nattetid om barnet är oroligt?
  • har mamman hittat ett bra sätt att med barnet i famn sköta alla communitys på nätet?
  • har pappan fått röka cigarr med grabbarna och bli på lyset i dito umgänge?
  • har mamman återfått rörlighet i bäcken, rygg, nacke och axlar?
  • har pappan lärt sig hur man snabbast knäpper på sig BabyBjörn-selen?
  • har mamman varit på bio utan man, barn och amningsinlägg i handväskan?
  • har pappan klarat att ta mammans humörsvängningar?
  • har mamman insett att även mannen gick upp under graviditeten?
  • har pappan förstått att barnet ska stanna i familjen i uppskattningsvis 20 år?
Det finns garanterat massor av bra tankar kring hur jag på bästa sätt kan lägga upp utvecklingsplanen för föräldrar. Kom gärna med idéer. Vem vet, slår jag samman denna verksamheten med den om Ge-Kås kan jag kanske anställa en eller två av er.

8 kommentarer:

Unknown sa...

Haha då kanske vi kan slå oss ihop:) Tja varje familj har ju sina berg att ta sig uppför. Man får kämpa på med skiten helt enkelt. Inga genvägar finns tror jag fast en knuff i rätt riktning ärväl aldrig fel*blink blink...typ utbildning eller liknande.

Inte kul att lilleman har så hög feber, pussa honom från faster

Kram

Anonym sa...

Utmärkt, du är påhittig du, skulle kanske behövas lite av det där.
Kram
Birgitta, Carolas mamma

PS. Är varmgrader här på dagen i alla fall. Hoppas det håller i sig så vi blir av med all snö.
Bor i Medelpad ganska mitt i sverige.

Anonym sa...

Tojjan då..du är ju rolig. Man och jag skrattade åt texten. Den var bra och som Birgitta skrev är du påhittig. Jag har som förslag att du ska ta med om mamman kan erkänna att det gjorde ont att föda barn. För det vet jag att vi pratade om och att det inte är okej att tycka att det gjorde ont. Du sa nått att du ska skriva om det...Vi väntar.

Kram C

ullrika sa...

äsch då. finns redan! kallas mammagrupp i våra kretsar :)

Anonym sa...

Hihi!

(men seriöst, nog skulle det kunna behövas en uppbackning i en hel del år? så många föräldrar som inte verkar ha en koll på vad det innebär att fostra ungar öht....)

Kramen i natten!

Anonym sa...

Jag sätter upp mig på jobbansökningslistan, men jag antar att du redan har listan full...;)

Nu skriker barnet som inte ännu har lärt sig låta mamma sköta sina communities. En röd bock i protokollet!

Sanna sa...

Haha vilken bra idé!

Tojjan... sa...

Hej på er alla! Tack för alla goa kommentarer! Just nu lever jag i upp-och-ner-vända-världen. Sjuk minsting, grejer på gång med jobb och som pricken på i:et ett gäng kartonger utspridda över hela boet...

Det är tur jag har er som lättar upp med vänliga och inspirerande ord!

Kramen =)