tisdag 10 mars 2009

Lång man rik(-are)?

Enligt söndagens DN (Dagens nyheter) har ett forskarlag i Kalmar kommit fram till slutsatsen att långa män har högre lön än korta män. I genomsnitt. Sambandet tros ligga i de långa männens uppväxt och i deras kognitiva förmåga, det vill säga att ta in och tolka information. Mer än så förklaras inte och det lämnar iallafall åt mig en del att önska i trovärdighet.

Jag vet inte, men jag tror nog att Magnus Uggla, Leif Pagrotsky, Ingemar Stenmark med flera som alla är korta (under 175 cm), tjänar hyfsat. Okej då, dessa goa gubbar hamnar väl utanför forskarnas genomsnitt. Men ändå.

Till er som fortfarande är singlar och vill ha en man: Ut och leta i landets basket- och volleybollhallar. Där finna skapligt långa karlar som kanske kan tjäna dryga sex procent mer än den kort(-are) mannen. Och till oss som nu känner att äkta hälften på dryga 190 cm tjänar för dåligt: ta ett snack med hans chef. Kan lova att chefen är kort som...men tjänar bra som...

Vinnande vetande, eller?

10 kommentarer:

Anonym sa...

Jag är kvinna och 178 cm...vad säger forskarna i Kalmar om mig och lön? Jag är ju längre än medel för kvinnor. Kan jag också få höjd lön för min längd och min "kognitiva förmåga" eller är det bara män som har den förmågan?

= - )

Kram C

Anonym sa...

Det där tror jag inte på, men säger forskarna så då kanske det är sant!!

Nej, det ordspråket hade jag gärna haft på väggen men med en tonåring hemma i värsta tiden skulle det nog stå nåt annat, mindre smickrande!!

~Livet i byn

Tojjan... sa...

Till livet i byn: Men visst hade det varit smickrande, roligt och alldeles alldeles underbart att få en sådan skylt? Inte minst av en tonåring! //T

Anonym sa...

Svar: Ha-ha jo men föga troligt kommande från en femtonåring som anser att mamma är det värsta gud skapat ;0)

~Livet i byn

Anonym sa...

Jag uppskattar dina kommentarer väldigt mycket! Även om jag inte alltid har hyfs nog att svara! Så du vet det. ;-)
Min make är hyfsat kort och har nog en rätt kort chef också. Ingen idé att försöka trissa upp lönen antar jag.

Anonym sa...

Hej Tojjan! Va kul att du snor lite muffinsrecept, dock har jag ju bara ETT recept som jag är nöjd med, "chokladcupcake" så har du snott just de recepetet så lovar jag dig at du kommer lyckas fin-fint!! Självklart måste du ju muffins-blogga! :-D Ha en trevlig dag! Hälsningar från öland...

Anonym sa...

Lite intressant, har dock inte läst artikeln utan går direkt på din tolkning :-)

Farsan var 196 cm, hade mig veterligen bra löner, olika iofs lägre chefspositioner men ändå... Ena brodern, 202 cm har gjort en karriär på längden, alltså plcokat in en hel del pengar även nu på äldre dar och andra brodern, 204 cm gick i farsans fotspår o chefar inom samma koncern.

Jag är ju bara 172 cm och har aldrig ens varit intresserad av att plugga/jobba för ev karriärspositioner utan har varit nöjd med att få harva på där nere i löneligan, o de här 8 åren på statlig "lön", sjukersättning, har väl om inget annat bevisat för mig att jag mest troligt..är för kort ;-)

kramis baka förresten!

Unknown sa...

Jag hoppas inte det ligger någon sanning i det då jag har en man av medellängd(178 cm) Men då borde ju du ligga bra till som har en man som är 187 cm...

Tur att lyckan inte sitter i längden iaf...OOoops det lät det va?!

Haha kram

ullrika sa...

haha! sånt här gillar jag! totalt galet och plockat från skyarna men oj så skojigt!!

krams!

Tojjan... sa...

Hallå...var är alla män (långa som korta) med kommentarer? Kan det månne finnas någon där ute som läser detta och som kan styrka/dementera?

;)