torsdag 5 mars 2009

Bokbytardag anno 2009

Idag är det fritt fram att gå fram till vem som helst, var som helst, och be att få byta bok med vederbörande. Idag är nämligen Bokbytardag i landet. Morgonnyheterna visade positiva inslag från Sergels Torg i Stockholm, där initiativtagarna till dagen, uppmuntrade folk och fä att gå man och kvinna ur huse och byta till sig en (bra-bättre) bok.

Jag anammade detta och steppade, i morgonsärken, ut i grannskapet för att se vilka härliga böcker det fanns att välja bland. Skulle jag våga gå fram till personen som bor i det röda huset, som jag nästan aldrig pratat med, eller skulle jag välja den unga kvinnan vars hund jag så gärna klappar när vi möts? Spännande, spännande.

Nu blev det inte riktigt så spännande som jag önskat. Utanför vårt bo fanns ingen som ville byta böcker, ingen som förväntansfullt stod och spanade efter andra bokbytare, och den enda personen jag såg bar på en tvättkorg inte böcker!

Slokörad lommade jag in igen. Sjönk ner vid köksbordet. Drog en suck och önskade att även vår stad skapat möjligheter för bokbytarsugna människor att mötas, språkas en stund och kanske ses när bytesböckerna var lästa över en kopp kaffe för att prata om dem. Hm.

Själv är väl bäste dräng då, och nästa år ska jag gå i bräschen för att byta böcker med främmande bekanta. Har du fått bytt en bok idag? Isåfall, grattis - jag är en hel del avis!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Jag bytar gärna böcker med dig, har en hög med pocket som jag har avverkat!

Kramis Martina

Tojjan... sa...

Martina: Taget! Tack! //T

Ingrid sa...

Den dagen har nog inte nått oss här i ödemarken ännu. Men ett himla bra intiativ. Önskar att man hade tid att läsa EN bok i alla fall.

~Livet i byn

Unknown sa...

HAha idag fick jag en pocketbok på posten och det får väl räknas... Jag hade deltaggeit i en struntundersökning och som tack fick man välja bland diverse saker. Jag tog en bok givetvis eftersom jag är bokidiot;)

Skickar med några pocket med Filippa.

Kram Pia

ullrika sa...

oj sicken grej! hade ingen aning om. är det nåt organiserat? eller var det bara till att ge sig ut på stan och hugga varandra?

Tojjan... sa...

Ullisen: Jag tror att tanken var "Inget organiserat", men kanske en gemensam plats att börja på? Hufvudstaden valde sitt Sergels Torg som plast., vi kunde ju valt...tja?

//Tojjan