lördag 28 mars 2009

Att vara eller inte vara

Varde ljus och det vart ljus! Visst var mysfaktorn hög under den timma vi i afton släckte ner vår Moder Jord? Med stormen Gudrun färsk i minnet, var boet förberett för ett mörker. Värmeljus, godis, ficklampa och mera godis. Om vi i fortsättningen får veta när ljuset försvinner, ska åtminstone jag inte klaga om det händer igen (och undrar om det gjordes en massa barn, ni vet så som det brukar ske vid mörkläggningar och strömavbrott!).

Eftersom TV var tillåtet under den mörka men jordiska timmen i afton, undrar jag vad vi tyckte om Expedition Robinson ikväll ? Förra veckans premiärprogram skapade en smärre bloggbävning. Några tyckte programmet var OK, många undrade hur de tänkte när de satte i-landsmänniskor i ett träsk mitt ute i ingenstans och än fler hoppades att det på sista lappen i örådet skulle stå...Linda Isaksson.
Tojjan tänker inte tycka något i ämnet innan ni tyckt till, så bästa bloggvänner och medborgare i dokusåpalandet Sverige: gör eder röst hörd och låt universum (och Tojjan) få veta om Robinson ska få vara kvar, eller röstas ut.

Medan ni funderar tar jag mig en ostmacka, en kopp te och snabbspolar igenom veckans avsnitt av de desperata hemmafruarna. Nu är det full fart på elförbrukningen igen! Allt för att hålla igång de närliggande kärnkraftsreaktorerna till vår by.

13 kommentarer:

Ulrika sa...

Välkommen tillbaka in i elförbrukningen :)Jamen kosligt var det i mörkret må jag säga, och godiset var mums.
Kan börja med att säga att tvn var avstängd här så specifika åsikter om robinsson kan jag inte komma med.
Men, men dom som känner mig vet att jag är en sån som äääälskar att tycka om det mesta och då givetvis med varierande form av allvar. Vissa saker brinner jag för andra inte... Men med risk för att vara lite tråkig... jag vet inte riktigt... jag har nog ännu inte lyckats uppbringa något intresse för robinsson. Det kanske kommer!? Har tidigare sporadiskt följt kanske 2 säsonger. Kanske har ledsnat på konceptet..?

Catta sa...

Linda Isaksson var ju tydligen sjuk när programmet igår spelades in men jag vet inte om det är så synd om henne för hon bodde nog på ett fint lyxhotell medans de andra bodde i träsket.
Vi släckte allt igår och ungarna tycket det var jätte mysigt och vill göra om det ikväll och vi skrattade åt det. Vi gjorde inga fler bäbisar men satt och pratade med dom barn vi har och det var jätte kul.
Ha en bra dag i solen, vännen.

Kram C

Huvudbrydd sa...

Här blev inga barn gjorda, men jag såg Robinson dock. Det här första gången som jag följer den dokusåpan. Lite tidigt att ha åsikter om den eftersom jag inte kan jämföra med tidigare år. Men ett är ju säkert....det är inget lyxliv de lever i träsket! Ha en fortsatt bra söndag!

ullrika sa...

jag missade. eller, valde att missa rättare sagt. höll all el på så låg nivå som möjligt - typ, stängde inte av pannan i källaren liksom ;)

så. var det bättre nu?

eva sa...

ja ha du. Vill du verkligen veta vad jag tycker om Robinsson? Värsta ytliga fjantiga värdemässigt snubblande nära ren fascism. Slå ut de svagaste!!! bara väck med dem. Gör allt för att knäcka dina medmänniskor och se till att sko dig själv. Inget samhälle under historien skulle överlevt med den moralen.
Åt h-e med allt vad solidaritet och empati och samarbete heter (om det inte genast gynnar en själv.)
å så dessa kroppsfixerade könsrollscementerade löjliga stackare som skuttar runt i allt detta.
man kan bara önska att de går ner sig i träsket med producenten först.

Herregud...TOJJAN kan du be mig tycka om ngt som inte lockar fram riktigt så många agressioner nästa gång?
Eva

Unknown sa...

Jag ha varit igång så mycket hela helgen men tittade på robinson för första gången. Vet inte vad jag ska säga faktiskt...

Hade inte helt släckt men nästan.La mig kl. 22 så släckt ovanligt tidigt för natten var det iaf:)

Kram kram Pia

Tojjan... sa...

Till Eva: Jag ska göra vad jag kan för att upprätthålla ditt eldiga engagemang. Jag gillar ju det! Engagemanget alltså.

//Tojjan

Carita Liljendahl sa...

Jag var ju ute och kryssade med själva julgranen Viking Gabriella där levande ljus är förbjudna och elen måste vara kopplad av alla säkerhetsskäl, så särskilt Earth Hour vänlig var jag inte.

Men det lät mysigt allt det där som du hade laddat upp med :-)

Du skrev om kändisbloggar i förra inlägget. Gissa om jag höll på att falla på rumpan då jag såg att jag hade fått bloggmeddelande av Mathias Holmgren... läs mitt inlägg från 19 juni, han blev intresserad av min bok. Gör mig både impad och GLAD!

huvudbrydd sa...

Tack för titten och kommentaren. Jag kommer nog inte att röja min identitet. Jag låter läsarna leva i ovisshet. När jag hoppar runt bland olika bloggar och hittar nåt intressant/roligt/intelligent inlägg, så spelar det faktiskt ingen roll för mig vem som gömmer sig bakom bloggnamnet. Inte ens min familj eller mina närmaste vänner vet att det är jag som skriver. Håll nu hårt om flyttlianen så du inte tappar greppet. Jag vill ju gärna se fler kommentarer från Tojjan (inte) ;)

Lotta sa...

Värsta mysfaktorn måste jag säga!

De borde införa fler Earth Hour, kanske en gång i veckan. Här höll vi elen på lägsta möjliga nivå, stängde t o m av pannan (typ) och vi hade jättemysigt. Kortspel och godis i fladdrande stearinljussken. Snacka om familjemys. Det gör vi gärna om.
Det får en att tänka på hur otroligt asocialt det är med TV-tittande, som ägnas ganska mycket tid åt annars. Det kan vara mysigt det också, men man UMGÅS liksom mer utan den.

I och med detta kan jag inte kommentera Robinson, men jag håller med vissa ovanstående skribenter, att intresset finns nog inte riktigt där. Kanske dags att byta koncept?

Tojjan... sa...

Dax att avslöja vad Tojjan tycker om Robinson: För det första uppskattar jag, som trogen följare av serien, att det äntligen är tal om tuffa tag; ett träsk. Ett äkta träsk - mohaaaa!

För det andra tycker jag att det är befriande att ytligheten så tydligt lyser igenom hos dem som deltar och att redigerarna av programmet gjort ett utmärkt jobb med att låta dessa ytor visa sin fula nuna!

För det tredje. Jag har ju inte mycket annat att göra på lördagar mellan 20-21.20 (?) så why not? Tv-licensen är betald så jag frossar väl vidare i träsklivet.

Jag tycker inte att det är ett program som den här serien visar upp mobbning. Tvärtom. De starkaste har redan rykt. En man och en kvinna. Det sociala spelet har blivit viktigare, något deltagarna säkert hajat tack vare tidigare säsonger. Nu handlar det om att kunna uppföra sig och föra sig - och det hurrar jag för! Äntligen är det insidan som räknas...Iaf efter två avsnitt. =)

stor kram till alla er som tyckt till. Tojjan tackar!

Birgitta sa...

Hej
Tittar inte på Robinsson, men gillar faktiskt det med att släcka alla lampor en timma. Gör gärna om det varje vecka. Kanske blir elräkningen lägre, fniss.
Så myskigt att tända alla värmeljusen i stället.
Kram
Birgitta, Carolas mamma

eva sa...

Jo jo jag visste det hela tiden Tojjan att du var ett Robinsonfan!!
Herregud den skiten är inte värre än alla läbbiga deckare som man läser.
Låt den rätte komma in......har jag just avslutat...vad kan man säga om sens moralen där?
Den handlar däremot om mobbning, det går inte att prata bort.
men vore inte mitt koncept på Robinsson bättre.
Släpp ner ett gäng i ett riktigt träsk utan någonting och låt dem SAMARBETA och se hur de klarar sig!
fast det finns kanske reda i nån av alla 378 kanalerna? Eva