onsdag 1 april 2009

April, april och året var 1976

Jag har inte den blekaste aning om jag idag kommer att bli lurad och aprillad upp på läktaren. Har inte hunnit vittra lokaltidningen på årets långnäsa. Inte heller rekat i morgonsofforna på TV eller lyssnat in radions eventuella försök till bedrägeri. Än. Men det hinns med under dagen.

Mitt bästa minne av att ha blivit blåst är då jag är sex år och går på lekis. Vår fröken Gunnel berättar på samlingen att ABBA uppträtt på stadens torg den morgonen och att Frida och Agneta var bedårande med snöflingor i håret. Jag bara dånade av avund över vad fröken Gunnel sett och vara nära att ta till lipen.

Jag satt där på golvet, i den klassiska ringen, iförd några plyschkläder som modet bar med sig vid den tiden, sockerplast på fötterna och med dagens frukt i ryggan ute i hallen. Jag skämdes fett (som ungarna av idag säger) när fröken Gunnel sa "april, april..." Undrar just om ett sådant barnbedrägeri gått igenom skolinspektionens kontrollorgan idag?

Jag erkänner gärna min svaghet för denna dag på året då det smygs in en del riktigt bra och genomtänkta aprillisar både här och där. Att bli fintad är kul. Om finten är bra. Eller vad tycker du? Känner du ett behov av att ha koll på tidigare års aprilskämt? Varsågod.

6 kommentarer:

litentanta sa...

Jag lyckades att gå på ett skämt i år....redan före midnatt o allt hihi! För vad Huvudbrydd skrivit bara måste vara ett skämt väl? ;-)

Ska titta in på din länk bara jag hunnit vakna till i skallen också!

Åsså får du väl njuta ava våren, häruppe skiner faktiskt solen idag ser jag men det är ju låssasjobba-dag så jag ska in i kylan, tänk att jag har det kallare på jobbet än vad ni har det ute idag...brrr

Kramen baka!

Anonym sa...

Blivit blåst idag då?

*ler*

Eller du kanske inte vet om du blivit det.

*ler igen*

PisanTösen sa...

Själv älskar jag aprilskämt, bara de inte är elaka! Jag är ett tacksamt offer, går på vad som helst - fråga de omkring mig!! Däremot är jag helt kass på att luras själv. Luret avslöjas oftast i förväg, då jag har så svårt att hålla masken...

Catta sa...

Men hallå..är det inte den oranga kuveret som lilleman håller i? Det är ju ett aprilskämt om något. Innehållet i det alltså.
Ha en bra helg och stressa nu inte med allt i röran. Vi ser fram emot en fika när ni är klara med allt.

Kram C

ullrika sa...

åååh! smygits in en liten nos här minsann? med ett skojigt kuvert. så vansinnigt söt! och kul att "äntligen" få se!

skulle det funka att rainchecka på vinet och låta småglinen träffas den här gången? en fik bara?

tjo!

Tojjan sa...

Till Ullisen: Solklart! Kids går före rött i detta fall. //Kramen.