söndag 5 april 2009

Upp och ner och överallt

Det lär bli lite mindre tid att blogga och surfa runt i bloggsfären den närmaste tiden. Orsak? Det är strax dags att ge sig av från vårt trivsamma bo till ett större. Lådor packas, saker slängs och skänks bort. Kläder sorteras och glas emballeras omsorgsfullt. Flyttlasset ska snart lastas. Adressändring är gjord. Vänner informerade om och när och var hjälp tacksamt tas emot för att kånka lådor, möbler och mer därtill.

Det är intressant att flytta. Dels finner man saker i gömslen och vrår som man inte minns att man hade. Dels ges ett utmärkt tillfälle att värdera det man samlat på sig. Behöver vi de gamla skorna från tiden då vi tränade för ett marathon? Vill vi ha kvar alla pocketböcker som är lästa om och om igen? Och hur är det med barnens leksaker?

Jag är något av en ordningsminister, men efter att ha levt i en upp och ner vänd värld (läs bo) med saker överallt i snart fyra veckor, måste jag erkänna att det är inte en undergång om det är lite skitigt i hörnen. Det är okej att inte ha en skinande, ny-vimmad diskbänk varenda dag, och det är ok att inte bädda sängen med överkast. Och det är okej att tvätten inte blir tvättad på stört. Det händer ju inget om inget blir gjort. Världen rämnar inte. Inte ens lite. Jag har därför tagit flytten som en slags terapi i att bota min fobi för rörighet. Jag är inte helt helad, men jag har kommit en bit på vägen.

Och apropå vägen. Det är dags att koppla ner. Nya tider väntar ivrigt runt hörnet, ett nytt bo att inreda och göra trivsamt. Det är spännande att flytta. Vi är på väg - äntligen!

11 kommentarer:

litentanta sa...

Känns som att vi, som i dotter o mig själv, har flyttat en gång för mycket... 9 flyttar har det hunnit bli och rolighetsfaktorn har inte ökat i proportion till antalet, men det kan vara hur spännande som helst, den här gången var dottern ivf helnöjd som fick komma tillbaka till stan :-)

Tror också att det är bara bra att tvingas att leva lite i kaos ibland, verkar som att stöd/plockhysterin får ett eget liv hos många, lite skit i hörnen är högst lämpligt ;-)

Kramis på sig o lycka till!

PisanTösen sa...

Vad kul med flytt! Det finns inget tillfälle som är bättre för att röja, slänga och sortera. När jag och Fredrik flyttade sist, så slängde vi såå många sopsäckar med SKRÄP, och ändå fyllde vi huset. Trots att vi flyttade från en tvåa. Det är inte klokt...

Hoppas ni kommer trivas i ert nya hem!

Birgitta sa...

Lycka till med flytten ett tillfälle att rensa och hitta gamla minnen.
Men oj så fort man samlar på sig igen. Själv har jag röjning varje vår, ett måste och vi har en container här utanför vår och höst. Alla tiders bra.
Men jobbigt är det med allt spring och bärande. Sedan när man är på plats och innan man hittat rätt plats för alla grejor som skall packas upp.
Ha så bra
Birgitta, Carolas mamma

Anonym sa...

Intressant att du har fobi mot rörlighet. Själv är jag livrädd för att stanna upp..

Lycka till med flytt å så :-)

Unknown sa...

Vilket underbart inlägg raring!!

Skrattade lite när ordet ordningsminister dök upp:) Du är ju värre än mig menar jag...men det finns alltså hopp, bara det inte blir åt andra hållet så rent hus får besöka er...haha

ska bli spännande att se eran nya lya, jag kommer på fredag!

Kram

PisanTösen sa...

Glad påsk, Vickan!!

ullrika sa...

det är en gruvligt lång dag idag...

Carita Liljendahl sa...

Hoppas ni trivs på nya stället. Är det i en annan stad, eller...?

Ibland är det bra att flytta, man rensar i boet liksom. Hittar gammalt och kärt, kanske nåt man börjar skratta åt - en del grejer slänger man förstås.

Önskar dig en FIN dag!

Amanda sa...

Du kan komma hem till oss ett tag och sedan är du botad från din fobi för alltid.
Jag hoppas ert nya pläjs blir underbart och att jag kan komma och hälsa på någon gång snart :)

Kram!

ullrika sa...

har ni inte packat upp klart snart nu?

nyfiken!!

Tojjan sa...

Vad rara ni är som finns kvar! Värmer flytthjärtat! Återkommer från fast anslutning inom kort, häng gärna kvar.

Kramar och tack för alla kommentarer, ni regerar!

//Tojjan