fredag 3 april 2009

Vad är det vi firar - egentlien?

Så var det då snart påsk. En av de största högtiderna i det kristna kyrkoåret. Vi firar med att äta ägg, lax, lamm och prinskorvar till de små. Vi dricker påskmust och låter nubben ta plats vid det dukade bordet. Så långt är jag med. Men varför firar vi påsk egentligen?

Inom judendomen firas påsken till minne av uttåget ur Egypten. En glad och positiv händelse. Nu tillhör jag inte judendomen, men hade nog hellre föredragit deras orsak till kalas kring påsk, än den kristna; här firar vi till minne av Jesu lidande, död och uppståndelse. Död?! Lidande?! Uppståndelse?!

Jo, jag är med på det glada i att Jesus återuppstod. Men ändå, känns det inte typiskt nordiskt att ha en tragisk händelse i botten för ett firande? Hur hade vi varit, verkat och sett på omvärlden om påsken firats till minne av Maria Magdalena och hennes betydelse för Jesus? En spännande fundering.

Vi hade ju också kunnat fira påsken för att Jesus gick bärsärkagång mot kapitalet (inte judarna) inne på marknaden i templet i Jerusalem? Jesus vände sig mot kommersen för att han ansåg branschen vara korrumperad, segregerad och individualiserad. Gör en jämförelse med fallskärmar, lönebonusar och svenskt näringsliv. Samtliga har sina tempel, LO-borgen eller Rosenbad eller något kontor i Stockholms innerstad. Om kollektivet (oss vanliga) och allmän välfärd bryr de sig inte så värst.

Knyter nu an med inledningen. Jesus dog -vi firar. Folket tågade ut ur ett land och blev fria - judarna kalasar för fullt. Är det konstigt att vi i Sverige har Jantelag och bitterheten som honnörsord? Nej. Inte alls. Från och med nu firar jag därför påsk för att hedra Maria Magdalena och för att Jesus var människa nog att redan på den gamla goda tiden inse att vi var på väg mot ett skamlöst orättvist samhälle där endast de rika kan (över-)leva gott.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Tojjan!! Hur mås det nu till helgen? Har ni strålande vårväder som vi har? Önksar dig iallfall en himla trevlig helg!

Amanda sa...

Jag läste detta inlägg för Linn på skype och hon tyckte det var bra. Jag med :) Har inte direkt tänkt på det eftersom jag firar påsk för den goda maten och ärligt talat inte bryr mig särskilt mycket om Jesus död (hur hemskt låter inte det)

Kram!

oumberligating sa...

Ett absolut klockrent inlägg på alla sett, håller med i allt!
Smilfink, inte jag, jag lovar, skriver någon något klokt och bra så ska man ha beröm för det!
Ha nu en fin och trevlig Fredag går det så försök även att ha en fin helg!
Många vänskapliga hälsningar från Peter!

Birgitta sa...

Heja Tojjan, den var bra om påsken och Jesus protest om korruption.
Synd bara att han inte finns här i våra dagar för att ge dem en ordentlig känga, de redan rika som skor sig även i dåliga tider.
Kram ha en trevlig helg
Birgitta

PS.Här är varmväder så lite snö tinar det nog bort snöhögarna sjunker ihop ser man nu.

Unknown sa...

Hedra Maria är väl helt ok men Mariadyrkan, nej. Jag firar påsk för att Jesus dog men det är uppståndelsen kristna fokuserar på, att han både dog för oss och sedan återuppstod.

Särskilt nordiskt anser jag inte det vara eftersom det hela skedde på Golgata kors och inte i Svea rike...


Bra med olika fokuseringar på stora frågor...
Påsk blir det ju oavsett:)

Stor kram Pia

Ingrid sa...

Hej!

Jag har förgyllt min tillvaro med att läsa på din blogg idag. Härlig läsning och roliga reflektioner. Jag har också haft många funderingar kring påsken och kommer ihåg barndomens Långfredagar. Huga huga.
Det är kul att du skriver lite brett om påskens ursprung, det är alltid intressant att veta mer om traditioner. Skadar aldrig.
Här i norr innebär påsken mest godis och fjällresor. Också värt att fira!
Kram Ingrid