onsdag 4 mars 2009

Enkel och god pizzasallad

Just nu är vitkål en av de grönsaker (?) som är billiga att inhandla och njuta av. Sålunda begav jag mig till affären, shoppade kålen och vände hem för att göra en smarrig pizzasallad. Då jag icke tidigare haft förståndet att göra egen pizzasallad (och allt mer sällan äter pizza från pizzeria) hade jag ett sug efter den vinägrettdoftande vitkålen.


Här följer receptet jag följde...
- ½ vitkålshuvud
- 1 liter kokande vatten
- 1 ½ dl solrosolja eller annan matolja
- 4-5 msk vitvinsvinäger (beroende på hur framträdande smak du vill få)
- ½ dl vatten
- 1 msk strösocker
- 2 msk oregano (jag använde pizzakrydda)
- 2 tsk salt
- 1 krm finmalen svartpeppar (jag använde pepparmix)


Och så här gjorde jag...
Strimla vitkålshuvudet med osthyvel för bästa resultat och lägg den strimlade kålen i ett durkslag. Koka upp vattnet och häll det över kålen. Låt vattnet rinna av!

Använd en rymlig plastbunke med tätslutande lock och häll ner kålen. Vispa ihop ingredienserna till dressingen i en skål och slå över kålen. Blanda väl!

Låt svalna i rumstemperatur och förvara sedan pizzasalladen i kylskåp.
Hållbarhet 5-7 dagar. Smaklig spis!

Originalreceptet är hämtat från bloggen Kryddburken.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Det ser gott ut, men gillade mannen det? Jag har ju hört att vinäger inte är hans favvo! Haha. Tack för länken till sonen och pappan. Jag är överväldigad av det som jag kände när jag såg det. Det var så starkt.

Kram

Unknown sa...

Jag älskar vitkål!! Men är alldeles för dålig på att köpa det. Hmm kanske dags att bryta trenden då.

Kram goding

ullrika sa...

haha! göra egen pizzasallad? behövs inte i det här huset... :)

ps. jag är inte med i facebook. men tack för tipset!

Anonym sa...

Ah va roligt att du lagt upp detta på bloggen! Ha en toppenfin dag!

Tojjan... sa...

Catta: Njae, han är ju inte ett fan av vinäger så... Men han vänjer sig! //Kram