torsdag 12 mars 2009

Varannan damernas - för vem?

Så händer det igen. Moderaternas kandidater till valet 2010 ska utgöras av hälften kvinnor. Jättebra, eller? I praktiken innebär det att 20 procent kommer att vara helt nya inom politiken, och inte ha haft någon förtroendevald post tidigare, skriver TT. De (kvinnorna) får inte ens ha varit reserver i någon nämnd om de ska bli aktuella för att kvoteras in. Vilken fälla! Om de inte fått pröva, hur vet de då att de kan? Om en person (kvinna eller man) inte har erfarenhet av den politiska världen, inte mer än ett intresse då, undrar jag hur de ska kunna jobba som bäst?

Släng in mig på en curlingbana. Jag vet att det handlar om att knö stenar ur boet, kana och sopa på is, men hur förbannat halt det kan vara har jag ingen upplevd erfarenhet av. Visst, jag kan lära mig. Men jag lär ha en öm bakdel och ha sett ut som Bambi många gånger om, innan jag lärt mig konsten, knepen och lyckas sopa rent. Och då kommer jag att ställa mig frågan, var det värt det? Här upptäcker tyvärr många kvinnor att nej, det var det inte och lämnar politiken.

Det är samma sak med att kvotera in kvinnor i politiken (eller på arbetsplatser). En person ska var på en viss plats för att den han kompetens för det, inte för att den har ett visst kön. Skapa istället bättre förutsättningar för kvinnor att engagera sig inom patriarkatets universum. Öppna upp för kvinnor att ta del av spelet och verka i maktens korridorer.

Jag tycker att tanken "varannan damernas" inte tillför kvinnor någonting mer än att vi åter degraderas till att vara "bara" kvinnor. Jag vill bli vald till en post för att jag kan ämbetet. Inte för att bli en politiskt korrekt term! Jag vill kunna ta med mig erfarenheter från lekmannanivå upp i proffsligan, och känna att jag har verktyg att klara mig vidare med. I mitt universum är alltså varannan damernas en paradox. Oavsett parti som förespråkar den typen av kvotering.

8 kommentarer:

Unknown sa...

Precis! Jag vill inte heller bli värderad på ett visst vis för att jag "bara" är kvinna, utan det ska vara baserat på mina erfarenheter och min person.

Kram kram Pia

Anonym sa...

Men du, kan det inte vara bra att gubbsen blir påminnda om oss tack vare varannan Damernas? Annars kanske de struntar i att ta med kvinnor alls.

Kram C

Ingrid sa...

Vad bra skrivet!!

Jo, vi köper nog mer Ramlösa för pengarna. Ett slags kretslopp det med ;0)

~Livet i byn

Tojjan... sa...

Till Catta: Det är klart att "gubbsen" påminns om oss då vi använder Varannan damernas. Men jag vill förbi den påminnaren, inte förbi kvinnorna. Är jag luddig nu?

I den bästa av världar skulle uttryck som ovan inte behövas. Men vem vet, vi kanske kommer dit tack vare uttrycket =)

Kram tebax

Anonym sa...

Nej, jag tror inte på något kvoterat varannan damernas. Jag skulle snarare önska en varannan-damernas lista som skapats pga av att vi har så många duktiga kompetenta kvinnor som har beretts möjlighet och tillfälle att ta sig in på den patriarkala marknaden. Att kvotera in kvinnor ändrar inte på något. Det innebär bara att de kvinnor som kvoteras in måste lära sig de spelregler som männen satt upp. Det innebär oftast att de slutar efter en ganska kort tid.

Nej tänk när vi har kommit dithän att vi har kortare beslutsvägar, humanare mötestider, möjlighet att dela på uppdrag, etc. Då kanske till och med jag har möjlighet och lust att bli politiker.Vem vet!

Anonym sa...

gillade ditt svar till "vittnena", har själv haft mången diskussion med framförallt yngre Jehovas då det fanns en 10-15 på mitt jobb. De hade bättre argument, fast ändå faller de ju på omöjligheten i det hela... antalet som ska få plats där uppe tex, ja du vet säkert, standardgrejerna man drar till med.

Sen efter att ha raderat en 10 försök tänker jag göra det enkelt för mig, INGEN könskvotering nej tack! Kompetens, ambition och engagemang måste få vara det som ger oss, människor, att söka olika positioner i arbetslivet såväl som politiken. PUNKT... Att bli intvingad i en verksamhet med enbart kön som argument är ett skräckscenario känner jag, helt fel väg att gå!

Ha en härlig helg nu o ja förresten, tiden bara rusar iväg, helt otroligt!

ullrika sa...

jag har alltid varit emot kvoteringar av alla slag, men nu börjar jag vackla. tänk om det kanske funkar? vi vet ju inte förrän vi provat?

Tojjan... sa...

Nej men det kan väl ändå inte funka? Om jag saknar kunskap i köket ska jag ju inte få förtur till ett kockjobb för att jag är kvinna? Eller...

Tanken är säkert god. Att öka antalet kvinnor i viktiga system i landet. Men, att de inte får ha en erfarenhet - det är lika med sann idioti för mig.

//Människan Tojjan =)