onsdag 11 mars 2009

Heureka!

Arkimedes ropade Heureka! när han klev ur badet och Tojjan fullkomligt vrålade Heureka! när hon lyfte ut en plåt med cupkcakes (muffins) idag!

Jag har, som återkommande läsare vet, alltid missat att lyckas med muffinsbak. Recept efter recept har prövats. Plåt efter plåt med vad som skulle blivit muffins har kastats. Uppgiven, bestört och med muffins-komplex, lät jag mig idag övertygas om att försöka bara en gång till.

Via den eminenta och smakfulla bloggen Kryddburken fann jag ett recept som jag, med blogginnehavarens goda minne, snodde. Slaviskt följde jag receptet med ett undantag. Istället för Dumlekolor vände jag ner Marabous chokladhjärtan. Man tager vad man haver, som Cajsa Warg sa. Dryga timme senare satt jag med tårfyllda ögon och tittade på de finaste muffins detta bo någonsin skådat.

Självklart ska det inte gå som en dans någonsin för mig vad gäller bakning, så ett litet missöde inträffade naturligtvis. I originalreceptet står att du ska använda 8-10 stora muffinsformar. Jag hade inga sådana, varpå jag resolut letade fram min muffinsplåt i teflon (?) som jag inhandlade på den tiden då det begav sig. Nu var jag väl inte riktigt klar över att det hade varit smart att smörja plåtens urholkade formar en aning, och drog därför lärdom av det då jag fick karva loss mina cupcakes.

Om du är sugen på att fixa något gott, snabbt och enkelt, till kvällsfikat så är mitt tips dessa cupcakes. Du kan toppa med någon mumsig kräm, men om det får du allt läsa själv hos Kryddburken.

14 kommentarer:

Anonym sa...

Ett knep som den underbara Leila tipsade om är att sätta muffinsformar i muffinsplåten för att de ska lyfta sig extra mycket (och dessutom slipper man diska). Nåt att pröva nästa gång kanske? Det där med "teflon" på bakformar funkar inte, iaf inte för mig. Så "smöra o bröa" som vanligt...ett tips från lilla mig som smygläser din blogg ganska ofta :-D

Anonym sa...

Ok...nu är jag här igen med ett tips på en länk. Du har kanske redan varit där men jag lägger ut den ändå :-)

För muffinsälskare!
http://www.dagensmuffin.se/

Tojjan... sa...

Hej "Anonym": Jag tackar för tipset om att klä plåten. Laila är bra smart hon! Jag ska prova, men tror att jag som du kommer att smöra o bröa i sista änden iaf. Beprövad och befäst kunskap!

Kul att du smygläser min blogg. Sådant uppskattas! Att du läser alltså =)

Ha en god onsdag. //Tojjan

Anonym sa...

Härligt, det var länge sedan jag provade muffins, däremot har jag ett antal gånger gjort sockerkaka de senaste åren och misslyckat varje gång. Vet inte varför, förr gick de bra men nu är det tji. Men fick ett recept av en kompis på en äppelkaka utan bakpulver, margarinet hyvlar man ovanpå innan man sätter den i ugnen, och vet du högre och finare kaka har jag aldrig lyckat få än denna. Mumsig var den också. Visst blir man stolt när det lyckas.
Kram
Birgitta, Carolas mamma

Anonym sa...

Åhh wow!! Snygga muffins säger jag bara! :-D Jättekul att du nu lyckades och i fortsättningen kommer att baka fler muffins! De där lilla missödet de va väl ändå en petitess, det är ju ändå toppen som är godast! Positiv!! Ha nu en härlig dag!

Anonym sa...

Vad bra att du skrivit det här, nu när dottern m tillhörande älsk ;-) var här hemma.... De gör de absolut godaste chokladmuffinsarna (?) som finns och det var sannerligen glädje i huset när han kom från storstan och bakade dessa smarriga bullarna!!

Den största hemligheten ligger i både vit och mörk RIKTIG blockchoklad...

Kramar tillbakas!
(o tack för visa ord angående omprogrammering med, MÅSTE ta itu med hur jag arbetar helt klart!)

Carita Liljendahl sa...

O vad det här ser mumsigt ut! Jag är inget kak- eller chokladmonster, men choklad är ändå något av det bästa jag vet - om man räknar bort maken, Adrian och sånt!

Din kommentar till Minttu och Buddha på min blogg har antagligen försvunnit i cyberrymden. Däremot vill jag tacka dig för att du gör så mycket reklam för mina böcker bland dina vänner. Snart vill du kanske ha betalt? :-)

Unknown sa...

Här hemma bakar F cupcakes hela tiden, urgoda dessutom. Va roligt att det blev så bra denna gången trots det lilla missödet. Skam den som ger sig!

Ska kika in på kryddburken.

Kram kram

Ludmilla sa...

Mums... Ibland undrar man varför man en gång gav sig in i GI-svängen... ; )

Tojjan... sa...

Hej Ludmilla! Oj då, jag som tänkt testa just den metoden, men om det innebär noll cupcakes så vet jag inte... ; )

Ses igen via bloggarna. //Tojjan

Anonym sa...

Du är nog min hjälte...Grattis till att du lyckades - äntligen...!
När kan jag komma och fika?

Anonym sa...

Muffinsformar i i muffinsplåten funkar strålande bra. Jag har testat och de blir höga och fina, och lossnar. Definitivt lättare än att smöra och bröa.
Enda problemet är dock att det är så få muffins på sådana där muffinsplåtar. När jag var liten och mamma bakade muffins blev det flera plåtar fulla med muffinsformar. De var i och för sig inte lika stora, men de räckte längre. Mums!

Amanda sa...

Jag vet hur det känns. Inte att lyckas alltså,jag vet hur det är att ständigt misslyckas ;) ^^ Men jag ska gå till denna blogg och försöka lära mig något. Vem vet, kanske till och med jag lyckas. :)
Kram!

ullrika sa...

jag är inte så duktig på bakning. muffins har jag i vuxen ålder gjort en gång. å då var det såna där hälla-vatten-i-kartongen-och-skaka-om... jo.. skäms lite, men sån är jag. och har förhoppningsvis andra kvaliteer än å baka :)