måndag 23 februari 2009

Ge-Kås: shoppingparadiset, eller?

Har förmånen (?) att bo nästgårds till det smått världsberömda varuhuset Ge-Kås i Ullared, Halland. Kan med andra ord en tröttsam torsdag, i exempelvis februari, sätta mig i bilen och inom trettiofem minuter kliva in i det enormt stora shoppingparadiset. Där kan jag strosa runt med min kundvagn, som för övrigt rymmer en bilbarnstol, och glo på allt som går att köpas för pengar. Avundsjuk?

Varje år slussas en ofantlig mängd människor via olika transportmedel till Ullared. Med fulltankade kreditkort, meterlånga inköpslistor och energi i hinkvis rusar de kors och tvärs, hit och dit, fram och tillbaka för att få med sig schampo, kläder, aluminiumfolie, CD-skivor, ryktborstar till hästen, madrasser till spjälsängen och mera kläder. Och så godis så klart. Ahlgrens bilar försörjer åtta procent av sin årsproduktion via Ge-Kås. Himla många Ahlgrens bilar blir det.

Jag tänker på alla er som inte bor nästgårds, men som i samtal med svärmor, vännen, maken eller kusinen från Flen drömmer om dagen när ni äntligen ska få åka till Ge-Kås (igen). Åh, vad ni ska shoppa loss. Åh, vad ni ska handla allt det där som ni minsann inte hann med förra gången. Och åh, vad roligt det är att spendera en hel dag i ett varuhus stort som, jag vet inte hur många, fotbollsplaner! Eller?

Kanske vore värsta bästa affärsidén att bli personlig inköpare åt alla er som bor på ett längre avstånd än, låt säga 30 mil? Ni mailar mig vad ni ska ha. Jag handlar åt er en tröttsam dag i februari, mars eller annan valfri månad som har ett namn med bokstaven "r" i sig.

Vaddå, tänker ni nu? Vad menas? Jo, minns ni hur det var med AD-dropparna förr i tiden? Barnet skulle ha dessa livsviktiga droppar alla månader utom de som saknade ett "r" i namnet: maj, juni, juli och augusti. Likhetstecknet mellan AD-droppar och Ge-Kås då? Hur får jag till det? Jo ni förstår, just de där r-lösa månaderna får ni bannemej själva stå tre timmar i en kö som är fyrahundrameter lång, bara för att komma in! Ut ska vi inte tala om. Kan ta lika lång tid en av de många rekorddagarna som varuhuset såväl tangerar som överträffar varje år!

Nåväl - nån som ska ha nåt?

9 kommentarer:

Anonym sa...

Haha, jag som inte tycker om att handla i fysiska affärer(nätshopping går bra:) tar mig inte till det stora varuhuset särskilt ofta till stora tösens förtret...Igår frågade hon om jag möjligtvis kunde köra henne och klasskamraten till Ge-Kås på fredag...suck, du ska inte dit då???!!!

Kram och tack för hjälpen igår.../Pia

Anonym sa...

Tack för att du uppskattar det jag skriver! Men du förstår...jag är alldeles för blygsam för att publicera något. :)

Anonym sa...

Du är enormt duktig på att skriva vännen! Pöss M

Anonym sa...

Har tyvärr inte kunnat göra nåt av dem ännu, ska till helgen tror jag, när jag hunnit få lön och varit och handlat :) Men McD kan jag lova att jag aldrig mer ska äta på. Jag blev jättedålig i magen sist jag åt där. Tacka vet jag husmanskost, ska jag ha snabbmat så får det bli typ pizza, kebab eller thai :)

Lyx förresten att bo så nära GeKå's :)

Anonym sa...

Hur är det med priserna nuförtiden då? Säger en som sitter stationerad i Umeå....inte direkt i krokarna minst sagt :-) Ena svägerskan åkte förbi där nere förra sommaren dock, hon tyckte inte att det var nåt att ha, men viktigt att veta är att hon kommer från den lilla, lilla, lilla byn uppe i Lappmarken och får nästan ångest när det är kö på Ica..haha! Kunde jag väl räkna ut m lilltån att inte Ge-Kås skulle vara den bästa affären för henne!

Och jag ska väl vara lite nöjd då, se ev hypnos som positiv, låssas att det är "jag" som har kommit till insikt trots att det bara kommer från nån klurig medicinproducent ;-)

Kram bara för att!

Anonym sa...

Hej!
Trots att jag bor omkr.75 mil från Ullared och GeKå så har jag varit dit ett antal gånger för min äldsta dotter har bott omkr.10 mil därifrån och ja nog har jag shoppat loss. Men mest är det kläder mycket för lite kosing. Men oj så lätt att tappa bort varandra då är mobiltelefonen en välsignelse.
Och faktiskt har vi haft tur och inte behövt stå i kö för att komma in men en liten stund för att komma ut men inte värre än på andra varuhus trots jag varit där på sommaren. Man måste ju ha tur med nåt eller... Men roligt för det blir ju inte så ofta med tillfällen.
Kram på dig
Birgitta

Anonym sa...

PS. Måste berätta att vi har ett av Sverges största köpcentra här också Birsta City och IKEA mfl.
dit har jag omkr. 5 km en väg men jag har bil så det är inga problem jobbigast är ju att gå i alla affärer bara i en byggnad är det 95 st affärer så det tar nog närmare en vecka innan man varit på dem och alla andra som ligger runtomkring. Ligger i Sundsvall.
Birgitta

Ville skryta lite till, fniss

PisanTösen sa...

Själv är jag inte på GeKås ens en gång om året. Åker jag dit, så blir det kring jul, för att julhandla. MEN när jag väl är där, så trivs jag ganska bra, måste jag säga. Jag tycker om att gå där i egna tankar, helst ska man inte ha någon med sig...

ullrika sa...

haha! jodu, nära bor vi båda två. närmre jobbar jag än du :)

en intressant tanke. har haft den själv. och vi är nog inte ensamma!