torsdag 26 februari 2009

Vad gjorde dom?

Alldeles nyligen satt jag och en bekant och spånade om vad våra föräldrar gjorde när vi ungar var och tränade, lagt oss på kvällarna, eller sov över hos kompisar. Köpte de ett gott rödvin, korkade upp och lät sig omslutas av romantik, eller städade de och sanerade bort kladd och söl efter sina telningar? Vi kunde inte minnas det första, inte heller att de gick på bio, tränade, sprang på självförverkligande kurser eller hade klädpartyn hos grannfrun. Plastpartyn möjligen. Men inte mer än så.

Vi kunde däremot erinra oss att de tittade på TV. Nyheterna eller nått. För om man någon gång kom upp för att säga något superviktigt, var det alltid en tråkig gubbe i rutan som babblade. Vi drar idag slutsatsen att det måste ha varit nyheterna.

Vi kunde också erinra oss att föräldrarna vid enstaka tillfällen var på något möte, symöte eller möte i en idrottsklubb eller föräldramöte i skolan. Men det var ju bara då och då. För det mesta var de där, hemma, och bara var. Vi drog slutsats nummer två att generationen över oss sannolikt var lugnare och bättre föräldrar än vad vi är. Eller har vi som barn bara noll koll på våra föräldrars barnfria vardags-och helgleverne? Intressant fråga, eller hur.

Jaja. Nu är det äntligen fredag. Tacos på menyn. Mer regel än undantag. Diverse idrottsevenemang under lördag och söndag. Måndag igen. Då längtar vi igen till att det äntligen ska bli fredag - igen. Och mellan fredagarna tränar vi, deltar i möten, bygger upp oss fysiskt och mentalt samt läser rappakalja-böcker för våra telningar samtidigt som vi har ett öra mot TV:n och någon torr dokumentär...

Ha ett kalasskönt veckoslut och tack för alla goa kommentarer på bloggen i veckan. Värmer!

9 kommentarer:

Anonym sa...

jag tror att det är bra att vi inte vet va de gjorde när vi inte var hemma för de gjorde nog samma saker som vi. Haha otäck tanke egentligen för man vill väl inte veta vad föräldrarna gjorde om de gjorde "barnförbjudna" saker....

Du får ha en bra helg du med.
Kram Catta

Anonym sa...

Tjena! Om du vill ha lösenordet såå får du mejla mig på den adreessen som finns i min byline.

Tjing!

Anonym sa...

Dom syltade, saftade, bakade bröd, strök kläder, stoppade strumpor, putsade kopparbunkar, bytte från vinter till sommarkläder i garderoberna och vice versa, stickade tröjor, sträckte lakan och stärkte virkade dukar. Hur många sysslor av de ovan nämnda gör vår genaration idag som småbarnsföräldrar???

Är glad om jag får svängt ihop en paj emellanåt....

Kram Martina

Anonym sa...

Tacos låter gott det :)

Ja, lingonte är oväntat gott faktiskt.
Ang. Lyxfällan så skulle knappast jag heller hänga ut mig sådär. Bara vetskapen att ens ekonomi är åt skogen är skämmig. Vad blir det inte då om man hänger ut sig sådär?? Men det finns många program som är så, fast det skulle vara tristare på tv utan dem tycker jag :)

Anonym sa...

hehe, inte för att jag känner igen mig i nån av killarnas uttalanden, men jag vet ju personer som det skulle stämma in på :)

Unknown sa...

haha bra att vi inte vet allt om våra föräldrar. MEN jag tror du har en poäng med vad du skriver om och det är att det fanns nog ett annat lugn på nå´t vis, eller så önskar jag att det var så. Allting nuförtiden går ju i ett rasande tempo där familjer inte hinner äta middag tillsammans ens 1 gång i veckan...

Jag önskar dig en underbar helg och vill också meddela att rakspegel nr 1 har kommit(den träfärgade med lite typ svarta ränder på)

KRAM

Anonym sa...

Jag är nog exakt så tråkig som jag mindes mina föräldrar dock, sitter hemma m mina ljus och tittar, antingen på dumburken men det är lite tråkigt själv tycker jag, eller så sitter jag här o knappra som en dåre....

Dottern är faktiskt uppfödd i nån gammeldags anda m bullbakande morsa, bosatt i köket (alternativt sängen beroende på dagsform) och hon har inte kommit hem till en tom lägenhet på 8 år... alltid nåt bra m sjukskrivning kanske, jag vet inte...

Amanda sa...

Jag vad mina föräldrar gör; de jobbar, lagar mat och väcker mig på morgonen :)

Vi åt med tacos idag, det var jag som lagade köttfärsen ;)

Kram!

Ingrid sa...

Jag tror nog dom hade fullt med att röja och städa efter oss hemma...

~Livet i byn