tisdag 17 februari 2009

Gästbloggare: Carita Liljendahl (feat. Adrian Debutsky)

Jag har aldrig gästbloggat förr. Inte i Finland, inte i Sverige. Att jag gör det hos Tojjan nu är därmed något unikt. Jag tror att hon är något slag av föregångare inom bloggsfären. Åtminstone skulle hon vara det om hon bodde i Finland.

Vi har i och för sig också en bloggvärld, men på finlandssvenskt håll är den oerhört liten. Den som vill FÅR skriva på svenska i Finland - men särskilt många läsare blir det inte. Bland annat därför öppnade jag i maj en blogg på Aftonbladet. På åtta månader har jag haft 29 000 sidbesök. Inte mycket, kanske du tänker, men för en Mumin är det rätt stort.

Och hur träffade jag Tojjan? Svar: på nätet. Via min blogg - tror jag. Plötsligt skrev hon nåt hos mig och beställde mina böcker. Jag gillade henne direkt, hon var så öppen och spontan. Jag började läsa hennes blogg och saken blev inte sämre då hon verkade gilla Adrian Debutsky, huvudpersonen i Horny24 och Uppdrag Utrotning. För mig finns han på riktigt. Och just därför känns det fantastiskt att Tojjan tagit honom till sig. Andra läsare har också gjort det. Börjat gilla honom och vill ha mer. Men på något sätt kom Tojjan att bli speciell. Hur och varför kan jag inte berätta här och nu...

Allt känns så overkligt. Som om Adrian hemsökt mig nu då jag inte skrivit om honom på några månader. Har haft så otroligt mycket att göra på jobbet, är projektchef för vår layoutreform och blir nyhetschef 2.3.09. Jag gillar inte att lämna honom. Att tvingas konstatera att jag ser honom först i slutet av april.

Men nu - sedan Tojjan kommit in i bilden - känner jag mig trygg. Adrian mår bra där han är just nu. Hos henne.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Stämmer nog inte alltid, men för det mesta. Men i mitt fall glömmer jag oftast det när det är dags att köpa nya skor. Jag som går rätt mycket borde satsa på lite dyrare med kvalité :)

Anonym sa...

Hej! Menar du att Tojjan är med i nån bok du skrivit? Jag tycker det är jätte häftigt om det är så. Känner ni alltså inte varandra sen innan? Jag ska se om inte jag också kan läsa dina böcker nu för det verkar ju vara lite intressant.

Tojjan... sa...

Till Catta: Jag har ingen aning om personen Tojjan är med eller inte, men något spooky är på G. Vi får alla vänta och se när den tredje boken om Adrian finns att läsa =)

Vi (jag och Carita) kände inte varandra för drygt tre månader sedan. Nu är det som om hon varit med mig alltid, typ! Vi håller kontakt via bloggarna samt e-post och fäjsbuck.

Jag håller med du, det ska bli så intressant att se vad som händer härnäst. Är just nu bara kaxig över att en riktig författare gästbloggar hos Tojjan!

//Kram

Unknown sa...

Jag vet inte vad jag ska säga...hela min kropp och själ vill leva sida vid sida denna historien.Jag älskar att läsa och har nog alldeles för lätt att leva mig in i karaktärer, fast det känns mest som en fördel faktiskt:)
Vilket drama!

Jag hoppas jag får ta del av den...

kram Pia

Carita Liljendahl sa...

Oj oj oj - nu rodnar jag, så som det anstår en anspråkslös finlandssvensk författare i Sverige (skämt åsido).

Alla ni som kommenterar här hos Tojjan känner ju inte mina böcker och jag tänker inte göra reklam om dem här... men fenomenet jag stött på med Tojjan är desto märkligare.

Har aldrig träffat henne på något sätt innan vi "krockade" med varandra på nätet. Men då jag via Facebook fick kontakt med henne (som en av läsarna till mina böcker) och jag såg fotot av henne - gick kallar kårar över min ryggrad.
Hon såg precis ut som en av de personer jag skriver om i min tredje bok... spooky eller inte? Bedöm själva.

Anonym sa...

Här kommer vi hem från skidresan och ser att Tojjan blivit bundis med en författare. Va kul! Hörde lite rykten om detta men skrattade först och trodde inte att det fanns en Adrian. Ryktet sa också att det är könummer för att låna boken av dig...Vilket nummer har jag nu då? Är jätte glad för att du och din blogg hittat spännande människor på Internet. Jag hinner ju inte leta efter alla dom själv.

Kram från oss

Carita Liljendahl sa...

Länge sedan jag skrev här. Tredje boken om Adrian är under arbete men när den blir klar vet jag inte - sedan jag själv blev nyhetschet har författarskapet kommit i andra hand :-(

Ser fram emot en semester i oktober. Har då planer på att skriva i TVÅ hela veckor!