torsdag 5 februari 2009

Gästbloggare: Manzuri

Bästa bloggläsare.

Jag är en sträv, skamlös och stolt småbarnsägare i mina bästa år och roligaste men kanske också tyngsta år. Idag har jag fått äran att gästblogga här. Jag tänkte passa på att berätta för er om Kejsarens nya kläder. Man inbillar nämligen sig så mycket när man får barn.

Idag skulle jag köpa jeans. För det första är det inte så många jeans jag kommer i som nyförlöst (för nyförlöst räknas jag väl som minst i ett par år?). Och när jag väl hade hittat ett gäng jag skulle försöka pressa mig i (det går ju alltid att lägga lite lös hud vilandes ovanpå linningen) så fick jag knappast prova dem ifred.

2-åringen sprang ut och in och drog glatt bort skynket. Men inte gör det något, skrattade jag, jag har ju STRUMPBYXOR på mig! Att de var ganska trasiga och att man såg rakt igenom dem var en annan sak. Jag hade ju faktiskt tuttarna i bh:n för en gångs skull, och inga spyor eller annat kladd på mig (ännu). Så där stod jag, naken mitt i en butik, och kände mig påklädd. Men jag fick i alla fall med mig ett par byxor hem till slut, och även en vild 2-åring, vilket kanske var ännu mer otippat.

Sedan gick jag runt här hemma i de nya byxorna, med lappen kvar, tänk om jag skulle ångra mig och vilja lämna tillbaka dem? Jag är inte van att lägga pengar på mig själv, och det var ju många sedlar. Sedlar jag hade kunnat lägga på en stor hög små fingervantar att krympa i torktumlaren, eller varför inte hårda plastdjur och bilar att halka på, på morgonkvisten.

Lappen på byxorna hänger kvar än. Som att de skulle ta tillbaka byxorna men tomatsås, spya och diverse okända fläckar (jag vågar inte tänka på när de uppstod). Jag får nog nöja mig och anse byxorna som mina vid det här laget. Nu kan i alla fall inte det oskyldiga lilla barnet ropa "hon har ju ingenting på sig!"

Kejsaren är inte naken längre.

11 kommentarer:

Anonym sa...

Åh vad jag är glad att min småbarnstid är över!

Amanda sa...

Kanske är det inte så hemskt att vara tonåring trots allt ^^

Carita Liljendahl sa...

Lade ut nya Thailandbilder på bloggen och såg att du hade varit där och skrivit några ord. Tack för dem!
Jag har haft så mycket jobb att jag inte hunnit titta in där på ett par veckor... puuust! Men det är bra att Adrian är i gott sällskap hos dig :-) Jag hinner fortsätta med honom först i slutet av april :-(

Tja, riktig författare - javisst är man väl det då man gett ut två böcker, men jag har ju eget förlag o det anser somliga inte vara särskilt fint.

Hoppas du får en skön helg!

Anonym sa...

Vilken träffande beskrivning och jag vet exakt hur det känns. Mina döttrar är som din 2åring och jag borde nog lämna dom hemma när jag ska handla kläder till mig.

Sen vill jag säga att det var en rolig och ny grej att ha gäst bloggare.

Unknown sa...

ha ha ja det där med nyförlöstkänslan kan sitta i lääänge*fniss

Min yngsta dotter var en riktig kräkarunge så tillslut struntade jag i att byta tröja sjuhundra gånger per dag utan gick med intorkat och blött amningskräks hela dagen...alltså mindre tvätt men mer ofräscht...fast det struntade jag tillslut i...

nu kan ja verkligen sakna småbarnstiden, fast inte kräkset:)

tack för ditt inlägg! kram Pia

Tojjan... sa...

vaddå? Skulle nyförlöst vara ett övergående fenomen? Ah, isåfall finns det ju hopp - trots allt (som hänger över).

//Kram Tojjan

Anonym sa...

lyckades sitta här precis när du tittade in hos mig ;-)

Först ska jag tacka för en väldigt bra skriven text Manzuri, blir nostalgisk (kan det vara klimakteriet som spökar för det är så mycket av såna känslor som spökar.. hjälp?!) och sen trippel HJÄLP Tojjan :-O

(om jag skulle få ihop nåt som jag skulle våga lägga ut här lovar jag att återkomma, men då måste jag få tid på mig, här är det ju riktiga texter o inte mina sekundlånga infall som gäller!)

glad över frågan är jag dock,
väldigt!

kram

Anonym sa...

Vad roligt med lite feedback - och att ni känner igen er!
Ibland känner man sig ju som den endaste endaste sunkmamman liksom.

Och du Tojjan? Du har blivit utmanad. :-D

http://manzuri.wordpress.com/2009/02/06/att-bli-utmanad/

Anonym sa...

Vad roligt med en gästbloggare och det var en skön text skriven med glimten i ögat. Ska spana in din egna blogg nu också.

Kram på er båda!

Ludmilla sa...

Härligt! ; )
Allt har sin tid.

Lotta sa...

Ha, ha, definitvit hög igenkänningsfaktor. Jag har dock kommit dithän att jag helst handlar utan de små - då blir det lyx av shoppingturen. Tänk att få stå i ett provrum och vara alldeles ensam, ingen som rycker och drar i en, eller hänger på handtaget vilket de oftast gör om man råkar gå på toaletten. Hmmm - vilken dröm!