måndag 2 februari 2009

Varför så trött?

Jag har inte, vad jag vet, dansat till mig vare sig en infarkt eller inre blödning. Jag har inte slarvat med kosten, istället givit upp allt vad godis heter, och mumsar medvetet lagom söt frukt. Jag har inte ruinerat mitt bankkonto, inte heller slarvat med nattsömnen. Men jag är så trött.

Vädret på vår bedårande West Coast har äntligen vänt från att ha varit mulet, blåsigt, kallt och grått till att vara uppfyllt av blå himmel, frostig mark, ett par minus och relativt vindstilla. Alltså kan vi vistas utomhus och ha behållning av det. Men jag är så trött.

Böckerna jag läser är spännande och intressanta. TV-programmen av underhållningskaraktär så att balansen mellan tyngd och rymd blir lagom. Radion skvalar inte längre Rix FM sedan den ersatts av en än värre pratig kanal och de få CD-skivor som når spelaren är mest för de yngre familjemedlemmarna. Jag kan ju frosssa bland utbudet hos Spotify! Men jag är så trött.

Är det omvärldsproblemen som trängt sig in i min borg? Ja. Jag börjar tro det. För idag fick jag vakna till ännu en korkad och idiotisk nyhet. Folkpartiet vill slopa ämnesundervisning på modersmål för landets invandarelever. Det innebär, enligt förslaget som ska utredas, att matematik och andra ämnen endast ska undervisas i på svenska. Jag undrar hur Folkpariets ledamöter tänker här. Vad ska invandrarungdomarna då i skolan och göra överhuvudtaget?

Jan Björklund; du måste ju vara tröttare än jag! Om inte, sluta trötta mig med befängda och segregerande förslag! Det är bra nu.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Fan va du skriver bra. Det är skoj att läsa det du skriver.

Anonym sa...

Jag tycker faktiskt Björklunds förslag är bra. Det är ytterligare ett sätt att få samhället mindre segregerat. Var hade de bland de bästa resultaten i matte för ett par år sedan??? Rinkeby!! Ni får väl tycka jag är rasistisk (men då vet ni inte vad rasism är för något) men vi MÅSTE agera för ett mindre segregerat samhälle och språket har den avgörande rollen!

Unknown sa...

Jag blir bara så trött på politiskt skitsnack! Kan dom inte ta av sig nattmössan och solglasögonen i Stockholmselitens boning!

Rosie, håll nu din rediga trut. suck...

Tojjan... sa...

Jag fattar inte riktigt hur Björklunds förslag kan upplevas icke-segregrat?

Om invandrarungdomarna i Rinkeby inte fått språkhjälp med matematiken (modersmål samt engelska) är frågan hur stor sannolikheten varit att de vunnit så många matematiktävlingar.

Om man inte fattar språket (i detta fall svenska), hur ska man då kunna bli bra på något man har talang för?

Att lära sig ett språk är inkörsporten till att aktivt kunna deltaga i ett samhälle. Genom att få undervisning på sitt modersmål kan eleven lära sig orden på svenska betydligt fortare. Igenkänningsfaktorn och den receptiva förmågan att lära sig språk har forskare om och om igen visat hör ihop.

Min syn på förslaget är att vi kommer att stänga ute en hel massa unga och läraktiga ungdomar från samhället om vi fråntar dem möjligheten att snabbt kunna lära sig svenska.

//Tojjan

Anonym sa...

Folkpartiet borde snart alliera sig med högerextremister och kalla sig rasister rakt av.
Jag blir också väldigt trött av deras ständiga populistiska påhopp på invandrare.
Har dessa politiker inte tagit del av någon av den forskning som tydligt visar att man blir bättre på sitt nya språk om man får öva på sina gamla.
Jag har varit lärare på skolor med invandrare, för att integrera på riktigt och för att överbrygga språkförbistringar och kultrukrockar måste vi ha hemspråksundervisning. Ya Basta!

I lärarnas tidning stod att läsa att EU har som mål att alla bör kunna två språk förutom sitt modersmål.

Det kan vi som svenskar ställa upp på och då vill vi gärna höja våra röster för att det ska satsas på språken. Men då menar vi alltid de s.k. moderna språken i skolan. Det är tydligen inte värt ett skit om jag redan pratar arabiska.

Det finns 192 länder i världen med över 4000 språk. Enspråkighet är "onormalt"

Marie Ahlsten

Anonym sa...

Alla får ju tycka vad de vill men att tycka att det bara ska vara svenska i skolan för de som kommer från ett annat land är så dumt. Svenskarna har ju svenska skolan i bla Bryssel. Ska Belgien förbjuda det då? Om du tror att det blir bättre mellan olika kulturer i vårat land för att vi tar bort modersmål i ämnenena i skolan tror du helt fel. Så tycker jag.

Anonym sa...

För hundra år sen minst hade jag ett ungdomsjob på folkpartiet här i stan, den enda förmildrande egenskapen hos dessa tomtar då var ju just deras liberala och icke främlingsfientliga åsikter...Numer vet jag inte alls, kan det vara så otroligt korkat att de känner sig gå "fria" med Nyamko i den position hon sitter i? (bara en väldigt irriterad tanke, andas ut....)

Klart att ungarna ska ha rätt till undervisning i det språk som fungerar bäst, inlärningen av svenska stannar inte av för att de förstår vad de lär sig i skolan! Blir vansinnig men inte förvånad, den ärthjärnan Björklund klämmer ju ur sig dumma förslag på löpande band....

suck o ve o förbannelse!

Anonym sa...

Ibland måste jag hålla med - man blir så trött!! Hur kan vi fortsätta framhålla att vi är ett öppet humanistiskt land med mänskliga värderingar när förslag som dessa kommer fram, från ett parti i regeringsställning dessutom! Var tar dumheten slut?! Har de någon som granskar förslagen i enlighet med aktuell forskning - vet de något om den forskning som faktiskt bedrivs i vårt land?

Precis som Marie skriver så är enspråkighet inte det normala i vår värld och jag är övertygad att vi ska se flerspråkighet som en berikning, inte som ett hinder.

Jag tycker inte alls att du är rasistisk Rosie, det är något helt annat, men i den här frågan tycker jag att du har fel. Jag tror snarare att segregationen ökar om ungdomar inte får en chans att parallellt med att de lär sig svenska får en chans att förkovra sig och blomstra i något de faktiskt är duktiga i, eller får en chans att förstå olika svåra företeelser på ett språk de förstår och kan diskutera på. Jag är övertygad om att de får bättre chanser till att ta sig vidare till högre utbildning och kommer att klara sig betydligt bättre på arbetsmarknaden om de får ta till sig undervisning på ett språk de förstår och inte hela tiden bara behöver kämpa med att förstå vad läraren säger eller vad som står i boken. Jag kan säga att jag hade nog problem med att förstå Pythagoras sats på mitt modersmål - jag hade inte haft en chans om jag hade behövt lära mig det på arabiska.
Genom att ta sig vidare i utbildningssystemet och kunna skapa sig en bättre framtid tror jag segregationen definitivt minskar - man tävlar mer på lika villkor om jobben och utbildningsplatserna.

Jag håller dock med dig Rosie om att vi MÅSTE agera för ett mindre segregerat samhälle, och jag tror precis som du att språket spelar en viktigt roll, men jag tror inte det här är rätt väg att nå dit.