onsdag 25 februari 2009

Dagen efter...

Är rusigt glad över den royalistiska yran som utbröt i vårt land igår. Äntligen ska kronprinsessan få sin prins. Ja, för det tycker jag han är, en prins. Grattis till förlovningen, jublar jag från mitt hörn av Sverige. Dock inte helt fritt från grus...

Olika förståsigpåare har under gårdagen och dagen tyckt om huruvida Daniel, som man av folket, är för simpel för att axla den tunga bördan som det innebär att vara prins av Sverige. Att monarkin riskerar att gå under om vanligt blod från Gästrikland blandas med det blåblodiga Bernadotte. Att monarkin är ett förlegat styrelseskick som inte hör hemma i en demokrati för att det är tokfel att ärva ett ämbete år 2009. Och sist men inte minst, det där tjafset om apanage och vad nu ett bröllop kommer att kosta för oss skattebetalare.

Jag tror nog Daniel klarar mycket mer än vad alla negativa typer tycker och tror. Karln har ju inte bara stått på tur i sju år bakom "Vickan", han har även startat upp ett företag och gjort det till en kedja, han har vårdat kontakten med sitt Ockelbo och viktigast av allt; han har ju uppenbarligen stått ut med att vara med kungen! Bara det sista kvalificerar väl till en liten krona, eller tiara? Nä. Kör som fan nu och skaka om i fundamenten inne på Drottningholm. Daniel behövs och personifierar ju egentligen nuvarande kungens valspråk; För Sverige i tiden.
Detta med en man av folket ligger väl verkligen i (rätta) tiden?

5 kommentarer:

Unknown sa...

Kunde kort och gott inte ha sagt det bättre själv...Håller med du.

Kram från rakspegeln

PisanTösen sa...

Hård, men rättvis, det är du Tojjan!

Du har så rätt i det du säger, och jag tar till mig det. Jag ska skärpa mig. Att jag inte skärper mig nu, innebär ju inte heller att jag tokslarvar. För jag ÄR inte nöjd...

På lördag ska jag ut med jobbet, från och med söndag är det nya friska tag som gäller. Det lovar jag dig! Och framförallt mig!

Anonym sa...

*nickar instämmande* Jag håller med dig.

Anonym sa...

En riktig royalist hör jag. Själv kan jag inte avgöra om jag är för eller mot vår kungafamiljs roll, men vad jag vet är att det inte bekommer mig det minsta vad som händer där. Men kul att två människor funnit kärleken och tänker gifta sig, fast det är det ju ganska många som gör å andra sidan.

Anonym sa...

Bra skrivet. Det blå blodet är ju redan utspätt så genom kungens Silvia.
om man nu kan säga att det är utspätt snarare har det fått tillskott.
Kärleken är störst, 7 års uthållighet är väl nåt att beundra.
Kram
Birgitta