torsdag 29 januari 2009

Skolan, del 4: Signaler

Vi sänder dagligen ut signaler om hur den svenska skolan fungerar och vad som inte fungerar. Ofta är rubrikerna nattsvarta när det handlar om skolan. Lärare som klagar på löner, elever som upplever stress och diskriminering och rektorer som går in i den berömda väggen. Sällan talas det om allt det positiva som skolan ger, gör och signalerar. Varför är det så? Säljer positiva nyheter så dåligt att vi måste trycka ner och undan en av Sveriges största arbetsplaster?

Hur tror vi att eleverna, de över miljonen arbetstagarna som det handlar om, upplever skriverierna? Säkert inte positivt. Säkert cementeras bara negativa spiraler än mer. Gnället fortsätter, nya rubriker, bråk eskalerar, nya skriverier och den politiska oenigheten om hur skolan bäst ska skötas rör till det än mer. Mitt i allt sitter eleverna och ska drillas inför nationella prov. Funkar det?

Jag har nu i tre inlägg skrivit fritt kring skolans värld. Jag älskar mitt arbete, njuter av att möta unga människor mitt i deras trotsiga tonårstid och söker så mycket jag orkar nya utmaningar att vidareutveckla. Det är inte alltid jag når mina mål om en perfekt lektion eller arbetsvecka, men lätträknade är de gånger jag undrat vad jag håller på med och börjat fundera på att byta yrke. Men det har hänt, att jag funderat på att sadla om. Inte minst när jag såg Idrottsgalan från Globen och den entusiasmerande pedagogen Stavros Louca, känd från serien Klass 9 A, skulle dela ut ett av galans priser. Musiken han entrade scenen till var Pink Floyds´ We don´t need no education. Vilka signaler ger det om utbildning? Fy för ansvariga på SVT och stackars Stavros Louca. Jag såg hans ilska blixtra till. Såg du? Provokationen var så onödig. De hade ju lika gärna kunnat spela When I kissed the teacher...Eller? Probably not. Då hade garanterat telefonväxeln på SVT blivit nerringd av människor som hävdade att det var sexistiskt typ. Jösses.

5 kommentarer:

Anonym sa...

du har skrivit 4 intressanta inlägg på raken, återkommer när jag känner mig lite fräschare, jag bryr mig så ini norden nämligen!!

(åsså tack för snälla orden)

Unknown sa...

Mycket kloka tankar och tänkvärda ord...Jag för min del är urless på att nästan bara få höra negativa nyheter(inom alla områden)

Mer positivitet i detta välfärdsland, det händer inte bara skit och elände...

Måste ju då passa på att tacka för den underbara positiva feedbacken jag får på min blogg av dig kära svägerska!! Emottages tacksamt.

Ja vi ses och hörs, kram kram Pi

Unknown sa...

Glömde...den där boken Horny24 är den något för mig o maken...?

Tojjan... sa...

Till svägerskan: Boken Horney 24 är något för alla! Det finns en intressant koppling mellan mig, boken och dess författarinna. Återkommer säkert till den =), kopplingen alltså.

Ni får självklart läsa boken så snart jag avslutat den, lite Horny 24-(7) behöver vi nog lite till mans... ; )

Tack själv för din respons i min blogg.

Kram Tojjan

Anonym sa...

Jag ska jobba igen! Det ska bli jättekul! Jag saknar mina elever och att möta och hjälpa dem i deras vardag! Jag älskar att vara hemma och skulle gärna vara det länge till, men samtidigt saknar jag mitt jobb som just lärare. Det är mycket gnäll och klagande på och i skolan, men till syvende och sist - det är kul och inspirerande att få jobba med ungdomar, att få vara med om deras resa mot vuxenvärlden.