onsdag 28 januari 2009

Skolan, del 3: Hur gör jag, med vad och varför?

Ofta diskuterar vi pedagoger vad som är kunskap och hur den kan överföras på bästa sätt till eleverna. Är det via ren teori, att kunna recitera den svenska kungalängden? Eller genom praktiska övningar, att kunna bygga ihop ett batteri med krokodilklämmor och få en bomullstuss att sväva? Eller en kombination av teori och praktik? Hur? och Vad? och På vilket sätt?. Tre nyckelord för engagerade lärare.

Varje elev är unik och lär på olika sätt. En del vill lyssna, andra läsa och några pilla med händerna. Kan jag då, som ivrig pedagog, nå alla elever i en klass om trettio elever? Kanske. Om jag vågar förändra min metodik (med vad jag undervisar), min didaktik (hur jag undervisar) och vilken pedagogisk modell (lära) jag utgår ifrån.

Exempel 1: Svensk grammatik. Låt eleverna skapa egna meningar att hitta substantiv, verb, subjekt och predikat med mera ur. Låt eleverna klippa sönder sina meningar, byta ord med varandra och skapa nya grammatiska meningar.

Exempel 2: Matematik. Använd skolan som ett matematiskt medel. Skicka ut elevena att göra egna uträkningar, statistiska exempel och ekvationer genom att använda antal stolar i matsalen, vespor på parkeringen, antal röda bilar som passerar skolan. Praktisk matematik är roligt och stimulerar eleverna att se att matematik finns överallt.

Exempel 3: Idrott och hälsa. Fotboll, basket och innebandy i all ära, redskapsgymnastik och styrketräning likaså, en hur är det med idrottens historia? Har vi ägnat oss åt innebandy alltid i det här landet? Vem uppfann tennisen och hur tränar vi bäst för att orka mer i skolan? Låt det oerhört viktiga ämnet idrott och hälsa samverka med övriga skolämnen så att även de ointresserade eleverna ser meningen med motion.

Jag vet att väldigt många skickliga lärare arbetar enligt ovan exempel och de gör ett mycket gott arbete. Men fortfarande är det alltför ofta "mina lektioner", mina ämnen" och "min planering" som gäller bland oss lärare. Det är som om vi inte vågade låta ämnena i skolan mötas och därifrån plocka det bästa. Varför? Om det svenska näringslivet inte tagit in idéer från andra områden än det egna, hade utvecklingen inom många branscher sannolikt stått helt stilla. Varför uppfattas skolan emellanåt att stå stilla?

2 kommentarer:

Amanda sa...

Gympahistoria verkar intressant, svenskan har jag ju haft dig i, men praktisk matte är inte kul. Man måste gå ut och mäta och röra på sig och shit, jag räknar hellre i matteboken. Fast förhoppningsvis är inte alla tonåringar lika lata som jag ^^ :)

Tojjan... sa...

Kanske ska förtydliga att det ena inte ska utesluta det andra, utan att variation av hur vi undervisar och om vad är att föredra ur MITT perspektiv.

//Tojjan