tisdag 27 januari 2009

Skolan, del 2: Input, ja tack!

När skolan vid mitten av 1990-talet decentraliserades, fick kommunerna mer inflytande och makt att utforma sin utbildningsverksamhet för den obligatoriska skolan (år 0-9). Ett bra beslut, men som tyvärr har en del baksidor. Bland annat blev betygssättningen och bedömningen flummig(-are).

Skola X utformade nämligen sina egna kriterier för bedömning, skola Y likaså. Detta utan att någon vidare kommunal diskussion fördes, och ledde till att skolor i en och samma kommun har vitt skilda betygskriterier. Inte alls bra. I kläm kommer eleverna. Vi lär elever på skola X en sak utifrån de bedömningsramar vi skapat, eleverna på Y annat. När de senare möts på gymnasiet har de dels olika kunskaper, dels kunskaper som blivit olika bedömda. Detta trots att vi har nationella styrdokument och betygskriterier.

Att som förälder inte engagera sig i den lokala skolpolitiken är som att utebli från ett möte på den egna arbetsplatsen när arbetsuppgifter, innehåll och löner ska diskuteras. Jag vågar påstå att det är få föräldrar som skolkar från möten på sina arbetsplatser där agendan handlar om deras jobb. Men från föräldramöten skolkar de. Inte alla, men en del. Varför? Vad kan vara viktigare än att engagera sig i sina barns utbildning och framtid? Vad kan vara viktigare än att arbeta för ett rättvist betygssystem? Spinning?

För att nå ett betygs- och bedömningssytem som är likvärdigt, åtminstone i den egna kommunen, krävs att pedagoger får stöttning och input utifrån. Från föräldrar och vårdnadshavare. Insynen om vad vi gör i skolan med ditt barn bör öka så att du känner dig delaktig. Hur uppnår vi det? Vad skulle krävas av skolan för att du som förälder ska känna dig mer delaktig?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tycker inte skolan ska behöva anpassas mer för föräldrarnas skull. Jag är inte så insatt i ämnet måste jag erkänna, men nog tycker jag det är föräldrarnas eget ansvar att ta del av sina barns vardag och påverka deras framtid.
Men jag förstår din frustration över föräldrar som väljer att inte vara delaktiga...

PisanTösen sa...

Det är så viktiga tankar och frågor du skriver om, men lika viktiga som de är, lika svåra är de att svara på...

Unknown sa...

Ja ett svårt dilemma det här med betygen...Filippa tycker att hon fick ett orättvist betyg i ett ämne och känns svårt som förälder att kunna gå in o påverka! Kanske gör jag det när det gäller de man ska söka på till gymnasiet, känns mer vikigt då. Under tiden får man hålla koll...

Kram kram och *ÅHHH va kul...hmmm

Anonym sa...

Mycket bra fråga! Vad behövs för att folk ska orka engagera sig?

Sitter i en föräldrastyrelse på barnens skola, och trots att det på skolan går ca 500 barn och det då rimligtvis borde finnas åtminstone 6-700 föräldrar, är det helt omöjligt att hitta ens tre som vill ta över i styrelsen när det är dags för val. Då innebär det ca tre träffar/termin - inget alls alltså. Fram för mer delaktiga och engagerade föräldrar!