måndag 26 januari 2009

Skolan, del 1: Rättvisa ur ett pengaperspektiv?

Tänk vad viktigt det är för vissa att dela in, sortera och kategorisera samhället och dess medborgare. Inkomst: låg, medel, hög. Utbildning: låg, medel, hög. Social status: låg, medel, hög. Det första hänger ihop med det andra som automatiskt ger det tredje. Anser vissa. Suck.

När vi sorterat in de olika grupperna i olika fack, påbörjar vi en intern sortering inom respektive grupp. Exempelvis bland skolelever: grupp A är elever som går på samma skola. I grupp A finns olika samhällsklasser, hemförhållanden, bakgrunder och utbildningsnivåer hos föräldrarna. Faktorer som spelar roll för en fördelningspolitik av de skolornas ekonomiska resurser; ju sämre hem-bostads- och familjeförhållanden dina elever har det, desto mer pengar ur den kommunala potten får du.

Bor du i ett låginkomstområde kan du vara nästan säker på att dina barn får resurser till förfogande, men bor du i ett villaområde, tjänar hyfsat med pengar (studieskulderna tas ingen hänsyn till), får du vara beredd på att fixa det mesta av dina barns eventuella behov av extra stöd på egen hand. Skolor i höginkomstområden får nämligen inte alls lika mycket pengar att arbeta med som sina kollegors "på andra sidan vägen". Är det en lika utbildning? Är det en rättvis skola?

Jag har ingen patenterad lösning på hur den svenska skolan ska nå en rättvis politik, där samtliga kan känna sig relativt nöjda med pengar, resurser, lokaler etcetera, men jag tycker det är fel och fulspel när vi dömer en elev som bor i ett "sämre" bostadsområde att per automatik ha sämre förutsättningar för att lära. Det är att generalisera och fördöma!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Bra inlägg, du har så rätt. Att vi i Sverige nu ska satsa mer på de överbegåvade istället för de som har det svårt, känns inte heller så himla roligt.

Ludmilla sa...

@Manzuri: Inkomst och begåvning behöver faktiskt inte hänga ihop.

Anonym sa...

Ludmilla: Med "de som har det svårt", så menade jag de som har det svårt med inlärningen i skolan. Inget annat. Kanske var lite luddig.

Anonym sa...

Fördelningspolitik är ett svårt kapitel. Kanske är det så att barn på skolor i villaområden skulle behöva mer hjälp och stöd eftersom deras föräldrar jobbar väldigt mycket för att ha råd att bo i detta område? Eller gör karriär? Eller förverkligar sig själva. De kanske inte riktigt "har tid" med sina barn. Man kan ju inte per automatik säga att barn i villaområden inte behöver någon stöd och hjälp.
Eller?

Tojjan... sa...

Till Lotta: Det är exakt det jag menar. Skönt att jag blivit förstådd, av åtminstone en person ; )

//Tojjan