tisdag 16 december 2008

Traditioner del 2: julavslutning

Traditioner är enkom av godo, eller? Luciatåget är demokratiskt och firandet av ljustes drottning en lugn och högtidlig sed? Att julpyssla är bara kul-kul och julavslutningen i kyrkan är fenomenalt stämningsfull? Under den gångna helgen fick jag väl en del av mina traditionsbundna åsikter förskjutna. Ganska rejält. Vi tar det i tre delar.
Detta är del 2.

Just nu pågår det en diskussion i mina trakter huruvida en skola ska fira julavslutning (som de alltid gjort) i en kyrka eller om de ska vara i en idrottshall. Det senare på grund av att skolan har elever med annan tro än den kristna, och för att därmed inte stöta sig med någon elev.

Det stormar rejält på insändarsidor och andra mötesforum i bygden, och berörda pedagoger finner sig högst inblandade i att ta ställning för eller emot. Föräldrar rasar mot det ena och det andra alternativet, och detsamma gör elever på den berörda skolan. Även folk som bor fjärran från skådeplatsen har åsikter om julavslutningen som äger rum på fredag i - ja, var återstår att se.

Jag behöver inte ta ställning just nu, är som bekant ledig. Men jag kan spåna kring hur jag hade gjort om jag varit i tjänst och arbetat på den aktuella skolan. Skulle jag ha hållit fast vid tradition och majoritet eller gått minoriteten tillmötes och skapat en ny tradition?

Råkade, i ett samtal med en pedagog, uttrycka mina funderingar. Aldrig mer ska jag göra så. Yttra mig alltså. För jötapetter vad påhoppad jag blev om att "skolan minsann ska vara konfessionsfri (fritt översatt; fri från religiösa vinklingar)", och att "alla religioner och alla former av tro ska få ta plats", och att "du som är utbildad i de samhällsorienterade ämnena borde om någon veta bättre".
- Veta vad? undrade jag då och undrar än. Ska jag veta att den religionsundervisning jag bedriver ska vara neutral men ändå utgå från västerländsk och kristen tro enligt skolans styrdokument- är det att vara objektiv?

Ska jag veta att elever med annan religiös bakgrund än vi ska riskerar att bli utpekade i skolans matsal för att de enligt sin tro inte får äta griskött, då de får sin mat i särskilda kantiner på särskild anvisad plats - är det att vara objektiv i skolans värld? Ska jag veta att vi på julavslutningarna kliver in i Guds hus, med ungdomar som svär, behandlar sin nästa som skit, far med osanning gentemot sina föräldrar och gärna har ett begär till en polares flick-eller pojkvän (generaliserar) och därmed hänvisar avslutningen till den västerländska gudens hus?

Det finns så mycket större saker att brottas och bråka om. Skolans problem (inte endast den specifika) med att vara likabehandlande, spricker fett i vissa sömmar då det drar ihop sig till julavslutning och en fridfull tid. Det borde inte spela någon roll var vi firar en avslutning om vi respekterar varandras olikheter. Oavsett om du i din tro utgår från kristendom, islam eller new age. Men tyvärr, nu spelar det roll, respekten saknas. Jag är glad att jag är ledig just nu. I jultid.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tycker att att vi lägger ner avslutningarna i skolan eftersom det bara blir jätte tråkiga bråk hela tiden om dom. Det är ju också konstigt att föräldrar som inte har med det att göra direkt ska få tycka så mycket. Bättre då om dom som det handlar röstar.

Hälsningar Blogspion A

Amanda sa...

Jag har inte en tro så jag kan inte vara säker på hur andra känner kring detta, men jag skulle ärligt talat inte bry mig överhuvudtaget. Vi bor i ett kristet land och har kristna traditioner och de som inte är kristna får rätta sig efter det, samtidigt som det skulle bli så mycket enklare om det bara sa att det skulle vara i gympasalen. Hur många ungdomar bryr sig överhuvudtaget om avslutningen, desto färre var den är?

kyrksyster sa...

Det märkliga är att det sällan är muslimerna som tar illa upp. Deras föräldrar tycker det är ok. Kyrkan är inte farlig. Jag har haft muslimska barn på studiebesök och dom har tyckt det varit jättespännande. Inte skulle jag förbjudit mina barn att besöka en moskée. Skulle de lida större risk att förlora sin tro där... än i skolan? Men jag kanske inte skulle gilla att de deltog i verksamheten. Men det kräver vi ju inte att muslimska barn ska göra i kyrkan heller. En skolavslutning är ju en tämligen utslätad föreställning...

Det är sekulariserade svenskar som för väsen.

Själv har som barn bara varit på skolavslutning i kyrkan en enda gång - det var våravslutningen i nian. Under hela skoltiden var det annars i aulan eller matsalen
Men i regel med en frikyrkopastor som predikade.

Sanna sa...

Oj det är konstigt att alla får yttra sig förutom du. Det stämmer nog även som kyrksyster säger att mest väsen kommer ifrån sekulariserade svenskar. Fast jag tycker ändå att det kan vara bra med en neutral plats för avslutningen eller att man gör det på olika platser varje år. Om inte annat så gynnar det alla elever att få nya intryck.