måndag 15 december 2008

Traditioner del 1: Lucia

Traditioner är enkom av godo, eller? Luciatåget är demokratiskt och firandet av ljustes drottning en lugn och högtidlig sed? Att julpyssla är bara kul-kul och julavslutningen i kyrkan är fenomenalt stämningsfull? Under den gångna helgen fick jag väl en del av mina traditionsbundna åsikter förskjutna. Ganska rejält. Vi tar det i tre delar. Detta är del 1.

Ett lussetåg kan ju skrämma livet ur de flesta, även de i dagarna aktuella Nobelpristagarna. Både en och tre av den sorten har genom åren ramlat ur säng och halm när de vitklädda änglarna med ljus i hand skrider genom rummet i arla gryningstimma. Nu behövde jag inte ramla ur sängen eftersom jag inte blev uppvaktad av något ljuståg (inte lätt med tre tomtar i hemmet), men nere på stadens gator och torg firades det desto mer - i alla fall efter 22-slaget. Det drällde av berusade tonåringar vars billiga glitter kasat snett på deras hårdstylade huvuden. Med mascaran utsmetad, den korta kjolen förvandlad till ett skärp, snuset rinnandes ur munnen, de redan nedhasade brallorna nu vid knäna var det ofrånkomligt att undra över två saker:

1: Var var alla andra vuxna denna kväll? Hade de egna lussefiranden med grannarna där de spetsat ischokladen med whiskey eller nått?
2: Var har alla dessa ungdomar fått sin sprit ifrån? Att det langas vilt av sådana som satt inköpsresor till Tyskland i system det vet jag, men alla har väl inte sådan kontakter? Eller?

Tänk vad många familjer (inte bara i vår stad) som i lördags vaknade upp bakrusiga - tillsammans - mamma, pappa och barn! Tänk vad många familjer som vaknade upp i lördags där en (eller flera) i familjen blivit misshandlad, utsatt för rånförsök eller trakasserad. Inte lika kul att fira Lucia längre, va?

3 kommentarer:

Amanda sa...

Du undrade var ungdomar får sin alokhol från, jag har svaret.
Många har vänner som fyllt 18 eller äldre som gärna köper ut till dem, andra har föräldrar eller vänner som egentligen inte skulle vilja köpa ut men gör det ändå för att de inte vill att deras vän/barn ska leta efter det på annat håll och ta emot från någon de inte känner. Sen finns det många föräldrar som inte har något emot att deras barn dricker.

Tro inte att jag dricker nu bara, det borde du veta att jag inte gör, men jag har kompisar som gör det.

Kram! //Amanda

Tojjan... sa...

Till Amanda (och andra): Jag önskar att de föräldrar, och andra över 20 år, som köper ut/langar sprit till minderåriga hade sett det jag sett i tingsrätten.

Där har jag sett så många föräldrar som åtalats för langning till sina barn. I ett skarpt läge i polisens piketbuss berättar vilken unge som helst att det är mamma/pappa som köpt ut, och svisch så åker föräldrarna dit!

Än jävligare är det då barnet blir rånat eller misshandlat och inte kommer ihåg eller kan uppge signalement på den/de som gjorde det på grund av att barnet var så packat! Och spriten som barnet var packad på kom från föräldrar...Inte kul!

Jag vet att du inte dricker, hade du gjort det, hade du sagt det. Sån är du och det är det bästa med dig, A!

Daniel sa...

Dessa ungdomar ja, jobbar själv på gymnasiet å vet hur lätt det e att få sprit å vad som kan hända!
Jo surfade runt å kom på din blogg, gillar den - du skriver bra!