söndag 7 december 2008

Alternativa kulor

Har varit ute i handeln och fotat lite alternativa kulor att hänga i årets gran. Jag väljer att inte kommentera dem ingående, men kan tycka att en del av dessa alternativa julgransdekorationer är så fåniga att det bara inte är sant!

Att vara traditionsbunden och tycka att det ska vara kulor som dinglar i granens grenar känns kolossalt och hopplöst ute när jag reflekterar kring bilderna och ser pelikaner, högklackade skor, svulstiga grisar och sälar! Änglar, smällkarameller och söta små virkade klockor likaså.

Jag vet inte ens om man ska bli förvånad - egentligen - över den värld i ytterligheternas sfär som kommersen tycks vilja få oss att vandra vilse i, men visst blir du väl, som jag, uppriktigt förvånad över de som fortfarande bokar resor till Thailand, dras med i Årets Julklappshets och fortfarande inreder sina hem efter årstiderna med en intensiv slit-och-släng mentalitet?

Om något är ute så är det just allt det som svarar för drygt mycket överskott i privatkassan, flashiga översittarattityder och en stinkande låg moral som förvisar vissa av världsmedborgarna till bondespelare att offras i schackjakten på en stunds glittrande glättighet i överflödets sjuka buk.

Fram för second hand, återvinning och kravodlade grönsaker! Årets julklapp är att få sina nära och kära att tänka om, tänka till och tänka både klimatsmart och global rättvist! Våga vägra ett år till med Wii-spel, Nudie jeans och/eller obegriplig littografi av någon koakainstinn konstnär. Ge istället bort en kram, ett tvåtimmars barnvaktspass, en husstädning, ännu en kram och/eller en hemlagad middag där diskning ingår.

I fredens tecken, love.

6 kommentarer:

Amanda sa...

Jag kan vara barnvakt om du vill :)

Sanna sa...

Mycket tänkvärt

Anonym sa...

Hej!
Först måste jag bara säga en mycket bra blogg.Själv läser jag min andra termin på lärarprogrammet med inriktning engelska/specialpedagogik. Undrade om du kunde hälpa mig med en uppgift:
I uppgiften skall du resonera kring lärarrollens komplexitet i relation till såväl kurslitteratur, seminarium och föreläsning som din VFU. I din redovisning skall du diskutera olika lärandeteorier i relation till lärandemiljön i skolan, redogöra för olika perspektiv på begreppet ”kunskap” där du också med några exempel från din VFU visar hur olika kunskapsuppfattningar påverkar lärarens arbete. Avslutningsvis skall du ge exempel på läraryrkets komplexitet i förhållande till din egen framtida roll som lärare.

All hjälp uppskattas!!!
Om du har mycket att skicka kan du skicka det till min mail på:haidar_021@hotmail.com.

Tojjan... sa...

Till "haidar_021@hotmail.com":
Tack för beröm om blogg. Glädjande att du tar del av mina simpla tankar och resonemang.

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med uppgiften. Det är inte min mening att vara motvals, men jag är säker på att du kan lösa den uppgiften alldeles utmärkt på egen hand. Låt saker få värka in, ibland är de enkla svaren de bästa svaren.

Lycka till,
mvh Tojjan

Anonym sa...

Du vet att jag älskar dig sjukt mycket va?

Det känns bra nu.

Kram din alldeles egna svägerska

Glömde logga in, springer mellan fille som syr och datorn:) och inte för att jag ville vara anonym...Kram Pia

Karin sa...

Fina julklappar behöver inte vara dyra! Dessutom uppgav 70 procent förra året att de skulle vilja att sätta ett maxtak för vad klapparna får kosta tillsammans med sina nära och kära. Så du är definitivt inte ensam att tycka som du gör - heja dig!

Vänliga hälsningar,
Karin Nordlander
Sparterapeut, Advisa