fredag 12 december 2008

Min temalösa blogg och jag

Jag borde kanske skaffa mig ett bloggtema? Vara ett ämne trogen, hålla mig till det, och inte skena iväg på en massa ovidkommande (?) sidospår? Vid en snabb rundsurfning i den svenska bloggvärlden finner jag att det är få som strör sina ämnen så vitt och brett som jag. Design och inredning, mode och skor, samhällskritik och politik, hem och barn, matlagning och recept. Inte allt på en och samma gång, i en och samma blogg så som jag valt att ha det, utan sammansatt, kategoriserat och strukturerat. Är det för att jag är aktiv ledighetsnjutare som jag inte klarar att hålla mig till sak och ämne, eller vill jag helt enkelt inte tycka om en sak?

Om jag nu upplever min egen blogg som rörig helt plötsligt, vad har då mina stackars läsare och besökare inte gjort? Jag vet ju åtminstone hur jag tänker när jag skriver inläggen. Du som läser riskerar ju att få orden ryckta ur en tankekontext och då blir det ju sannolikt tokrörigt?

Nu får jag allt sätta mig ner i något leksaksfritt hörn av hemmet och fundera över om jag ska slå mig in på en specifik och smal väg, eller stanna kvar på den obegränsat breda transportsträcka jag hittills knattrat fram mina blogginlägg på. Vad tycker du?

Önskar er alla en trivsam och lugn helg. Stanna upp en stund och bara andas. Det är värt det. Och förresten, det snöar just nu och har så gjort hela dagen. Är nog ingen idé att ta ut baden-baden stolen, idag heller.

7 kommentarer:

Amanda sa...

Jag tycker inte du ska ändra på din blogg, den är jättebra! Vem bryr sig om vad alla andra gör? Skriv om det du vill, det är din blogg. :)

PisanTösen sa...

Jag håller med Amanda, jag tycker om att läsa om ditten och datten av det som händer dig och runtomkring dig. Det är roligt, omväxlande och inspirerande!

Sanna sa...

Jag tycker inte heller att du ska ändra på något. Ju bredare desto bättre - då slipper du dessutom bloggtorka och om man vill skriva om något så får ju inte det hindra en,

Anonym sa...

Jag måste definitivt hålla med tidigare skribenter -ändra ingenting. Om du hade hållit dig till ett tema skulle du snabbt få idétorka och det skulle inte vara hälften så inspirerande och intressant att logga in för att få se vad du skriver om idag. Fortsätt du på din inslagna väg!
Kram Lotta

Anonym sa...

Viktoria!
Tusen tack för dina ord jag är glad du tycker det är viktigt att skriva om denna hemska bröstcancer och hur vi som anhöraiga våndas över deras kamp och sorgen över att de förlorat kampen.

Min saknade dotter Carola har en faster som också gick bort i bröstcancer även hon 2006.
Vi behöver inte jämföra vi vet nog ändå vi som drabbas av ett barn el anhörigs bortgång hur det känns och så oändligt hjälplösa vi är.
Kramar till dig
Birgitta, Carolas mamma
PS Fortsätt du ändra dig inte.

Anonym sa...

PS PS

Birgitta, Carolas mamma
http://alltidnrvarandesorgensaknaden.blogspot.com/
så du vet vem som skrev.

Anonym sa...

Hejhej! Vad kul att du kommenterade bara sådär, inte så många som gör! :-) När jag startade min blogg hade jag förhoppningar om att skriva precis som du faktiskt gör, lite om allt, och vitt skilda ämnen. Nu har jag blivit smalspårig och skriver mest om barnen, och småsaker vi hittar på. Jag tror inte det är så lätt att välja en slags blogg man ska göra och sedan fullfölja det, för de flesta så råkar det nog mest bli som det blir...