fredag 19 december 2008

Ett stötande namn?


Vad hade du gjort om du bodde granne med den familj i USA vars tre barn alla har naziklingande namn? Deras två första barn heter JoyceLynn Aryan Nation (läs det och lyssna hur du uttalar det) och Honszlynn Hinler. Deras tredje barn, en liten oskyldig treåring, heter Adolf Hitler och är döpt till detta för att han ska vara ensam i världen om att heta så. Öh, är det nån risk i världen att någon annan döper sitt barn till Adolf Hitler? Nä, tror inte det.

Att namnen skapar rubriker världen över förvånar familjen:
- Det här är inte rättvist mot våra barn, hur kan ett namn vara stötande, frågar sig pappan.
Vi som inte blir förvånade över reaktionen svarar honom med vass ironi: Nä hur kan ett namn som Adolf Hitler vara stötande?


Mänsklighetens dumhet tycks ha så många fler ansiktet än jag i mitt ledighetsslöa huvud någonsin kan förstå. Jag måste skriv ner det på en post-it lapp och sätta på ett bra ställe där jag ofta tittar så att jag slipper reta upp mig i onödan!

4 kommentarer:

Amanda sa...

Hörde talas om det, ett bageri hade tydligen vägrat att göra födelsedagstårtor till Adolf Hitler och JoyceLynn blabla, för de ville inte skriva deras namn på en tårta.

Kram! //Amanda

PisanTösen sa...

Jag såg ett inslag på aftonbladets webbtv om detta. Det "roliga" *ironin flödar* i sammanhanget var dessutom att pappan sa sig vilja flytta till ett annat land, för han anser inte att det finns någon freiheit i USA. Vilket land han ville flytta till? Tyskland! Jo, tjena, där blir barna nog inte mobbade, ska du se!

Tojjan... sa...

Man blir ju mörkrädd...//Kram

Anonym sa...

Hej!
Ja herre jösses, vilka namn och ändå förvånade föräldrar undrar hur det ser ut inuti där.
Härligt du skriver.
Kram
Birgitta, Carolas mamma