tisdag 25 november 2008

Kyckling- och baconpaj

Ett av familjens favoritrecept utgår från basingredienser i en matpaj och har spetsats till med lite extra kryddning och något mindre äggstanning. Receptet är beräknat till en normalstor pajform (även om det på slutbilden är tre pajer).

Deg
3 dl vetemjöl
1½ dl lättkesella
100 g margarin eller smör
Mixa samman allt i matberedare. Knåda ut och forma till passande storlek. Lägg den måttade degen i smord form, picka den med en gaffel och förgrädda i cirka 10 minuter på 200 grader.

Fyllning
2 kycklingfiléer
1 pkt bacon
2 krdm grillkrydda
2 färskpressade vitlöksklyftor (alternativt vitlökskrydda)
Dela kyckllingfiléen i flera mindre bitar. Bryn baconet hastigt och lägg i kycklingbitarna. Blanda ner grillkrydda och vitlök. Låt allt "smaka samman" i pannan i cirka 5 minuter på låg värme.

Äggstanning
2 ägg
1 ½ dl mjölk
salt och peppar
Vispa samman allt och slå över fyllningen efter att du lagt den i pajformen.

Garnera pajen med 3 skivade tomater och 2 dl riven ost. In i ugnen i 30 minuter, eller till osten fått färg. Servera med sallad och tzatziki.

Du kan med fördel göra ett par pajdegar i förväg och frysa in. Då känns det kanske lite effektivare att göra paj oftare om halva jobbet är gjort.

Bon apetit!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det här receptet ska jag ge till min far, även om mamma nog får göra pajdegen. Det låter super gott :D Kram!

Unknown sa...

Inte klokt vad du är duktig!! Jag har ju känt av din otroliga matlagning och du lägger vekligen in en hög växel!!

Har du gott om paj över kan du komma hit o bjuda mig på den till middag imorgon torsdag...

Kram Pia

Anonym sa...

Tack för receptet. Var det den goda jag har fått smaka på?
Lotta

Tojjan... sa...

Jajamensan Lotta! Nu fick jag äntligen tummen ur och publicerade receptet. Kanske sånt jag ska ladda upp på bloggen i väntan på inspiration...recept?

Kram