tisdag 18 november 2008

Hufvudstaden, del 1: tågresan

Första punkten jag delar med mig är styrhytten på tåget som jag fick förmånen att besöka. Trots att jag antagligen för länge sedan passerat "vill-du-träffa-lokföraren-åldern" var det ett nöje att få göra det. Och jag passade på att ställa följande frågor till herr lokförare:
- Körde du på några djur under vår resa mellan Göteborg och Stockholm?
och
- Måste du sitta och titta på spåret hela tiden när du kör?

Två intelligenta och djupa frågor som jag tror att fler än jag funderat på under en X 2000-resa! Va? Vad då? Ah, svaren! OK. På fråga ett svarade han Nej, och på fråga två svarade han Nej. Inga döda djur och ganska trevligt att kunna se en spännande DVD-film , läsa sin favoritbok igen eller surfa runt bloggvärlden. Och få betalt för det!

Jag ska allvarligt fundera över att bli lokförare i mitt nästa liv. Inte fel att förutom eget rum på tåget, kunna strosa runt på stan (varierande stad beroende på arbetsrutt) i fyra timmar innan det är dags att åter vända tåget till motsatt kust.

I dessa klimatsmarta tider kändes det mycket motiverat att åka tåg. Det var hyfsat billigt tack vare vår "rajslajter" som var på hugget hos SJ 90 dagar före avfärd och fixade fram bra priser. Jag slår ett slag för SJ!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Har ni haft det bra här uppe? Det verkar ju så på det lilla du skrev under tiden du var här i alla fall. Jag hoppas att du tänker skriva att ni varit ute och festat lite för det behöver väl du *blink*

Hälsn
Jessika K från Solna

Sanna sa...

Oj spännande. Jag åker x2 varje dag nästan men jag har minsann aldrig fått titta i förarhytten. Lite avundsjuk blir man ju.