torsdag 20 november 2008

Hufvudstaden, del 3: Lant-lollan

Stockholm har utsetts till en av världens vackraste städer. Jag kan förstå det. Mycket är vackert med staden, men en del är också underligt. Lant-lollan noterade tre saker:

Exempel 1: Om jag tittade ut från sjunde våning på vårt hotell kunde jag, utan att luta mig ut, utan att leta noggrant, räkna till nio byggkranar som likt robotar ur en science fiction film svängde över hustaken. Skanska eller PEAB stod det på kranarna, och byggjobbarna höll igång även lördag och söndag. Hur mycket kan egentligen byggas uppåt och hur mycket kan det byggas uppe på redan befintliga hus?

Exempel 2: Flertalet affärer har klämts in i gallerior som är näst intill gigantiska från golv till tak när vi väl kliver innanför den relativt anspråkslösa entrédörren. En kvav shoppingvärld öppnas upp, där Levís, Mexx, Gant, Armani, Hugo Boss och andra mer eller mindre fashionabla märken trängs vägg i vägg, och där glasscafé, ölcafé, yougurtcafé och andra aptitretare delar av gallerians markplan som ett pärlhalsband för den sugne estradören. Varför ska affärer ligga inne i en galleria? Är det så fräscht att servera mat mitt i en strid ström av folk med skitiga ytterkläder?

Exempel 3: Stockholms gator är hela och till synes fria från håligheter och skvavanker. Jag försökte vid ett av promenadtillfällena att studera just infrastrukturens kvalité och fann snabbt att vår hemkommuns beslutsfattare inom gata-parkförvaltningen (och nämnd) har en hel dela att lära. Jag vrickade inte fötterna en enda gång och jag blev inte blöt om fötterna en enda gång! De har så fina gator i Stockholm att fotfolket går i stort sett hela tiden - de stannar inte ens för röd gubbe vid övergångsstället utan kliver rakt ut på den fina asfalten. Att tjugo bilar tvingas stanna för en eller två gångtrafikanters iver, tycks inte spela någon roll. För dem, men hoppsan vad bilförarna tutade och svor och pekade finger. Nästan som en fars!

Nu kanske det låter som om lant-lollan fått sig en överdos av storstaden? Nja, kanske inte riktigt. Jag har varit i hufvudstaden förr, till och med bott där. Men det var för några år sedan och då var byggkranar, gallerior och antal övergångsställen något färre jämfört med idag. Jag hoppas Stockholm snart stannar upp, inte bara river för att bygga nytt och låter sig själva njuta av den vackra stad de lever i, om den bara går ner i varv något. För när dagen övergår i kväll och alla lampor lyser upp innerstaden är Stockholm riktigt vackert!

3 kommentarer:

Unknown sa...

Hej underbara rara du!!

Jag är enormt road när jag läser dina inlägg...
Skulle också säga att jag längtar efter dig!

Kram Pia

Anonym sa...

Hej!
Jag måste hålla med föregående skribent om att dina inlägg är roande. Det kan behövas när man för åttonde dagen i rad ser samma väggar. Har precis suttit och ordnat lite kort och när jag då såg dina måste kag bara säga att du tar oerhört fina bilder. Kul att se.
Ha det bra!
PS Vad menar du med att måndagsklubben blir tisdagsklubb? Elaborate som vi säger på englesiska.
Kram Lotta

Tojjan... sa...

Hej Lotta!
Måndagsklubb blev tisdagsklubb pga att de ordinarie träffarna var slut och att vi från och med den 9 dec intar samma lokal kl 09-12 (typ).

Hur har ni det där uppe? Hur mår S? Ring om du hinner och har lust. Tänker på er!

Många kramar!!!