onsdag 24 september 2008

Skottegryta -en myt?

Funderar över att börja med veckomatsedel för att effektivisera inköp och tillagning samt förbättra variationen i det utbud som vårt hushåll serverar. Idén till detta projekt kom upp på senaste husrådet då mötesdeltagarna fick föreslå hur vi tillsammans kunde piffa upp kvällsmålen. Jag förslog att vi tog in exotiska smaker i matlagningen, min sambo att maten blev mer husmanna-aktig och äldsta sonen önskade mer pizza, tacos och hamburgare. Inte lätt att hitta en medelväg där inte! Men skam den som ger sig...



När jag efter drygt två veckors nedbäddad dvala kvicknade till igen, fann jag att det var hög tid att sjösätta "Projekt kvällsmål" och begav mig ut på Internet för att söka efter ett bra recept på Skottegryta. Den gamla klassiska bambarätten som vi alla (?) ätit med inlagd gurka och rårivna morötter. Just denna husmanna-aktiga rätten skulle få inleda familjens nya mat-fas. Döm av min förvåning när jag inte hittade ett enda recept på Skottegryta. Via google hittar jag följande citat på en blogg: "Finns skottegryta i verkligheten? Skottegryta finns bara i matbespisningar." Jag faller ner över tangentbordet, skakar på huvudet och drar en djup suck: är Skottegrytan en rätt som bara existerar i bamban? är Skottegrytan ett icke-existerande fenomen i verkligheten?

Jag söker vidare med ljus och lykta, att hitta (eller få) ett recept på rätten är nu en principfråga. Jag har ätit Skottegryta - alltså finns den... Eller?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Mmmh, skottegryta en myt?
Jag har ätit den på en lunchrestaurang här i stan men det kanske är samma som bamba fast för vuxna.. Keep searching,the truth is out there!

PisanTösen sa...

Hej! För det första - jag har saknat dig, först igår när jag sa det till Pia berättade hon att du har varit sjuk. Jag hoppas verkligen att du mår bättre nu!

Skottegryta, det kan jag inte komma ihåg att jag har ätit någon gång... Jag ska höra mig runt lite och se om jag kan komma fram till vad det är för något...

Vi körde med veckomatsedlar här också ett tag, det är bra när de väl är gjorda, men att sitta och komponera ihop dessa - FY vilket jobb!

Min tvillingsyster har gjort en grej annars, ihop med sin man... De har en lapp på kylskåpet med alla möjliga sorters maträtter i långa kolumner. När man får idétorka eller inte vet vad man är sugen på, då kan man gå till lappen och läsa...

Unknown sa...

Halloj svägerska!

Jag åt allt utom frikadeller i skolan...jag kan för mitt liv inte komma på vad skottegryta innehåller? Jag var den där storätaren som efter 2 portioner tvingade fram en stackars vegetarian att hämta en tallrik även där, *fniss, och då snackar vi gymnasiet! Haha

Jättekul att du har gjort ett inlägg, jag har längtat efter dig...inte du antar jag eftersom du inte var hemma när jag behagar ringa, :):)

Skoja bara of course. Pussa framförallt min lille pojk men även mellan och stor kan få en.(tack för bilden!)

Kram kram Pippi

Ps. Glöm inte tala om vad skotten innehåller...

Lotta sa...

Skottegryta är skolmatens höjdpunkt så visst finns den! Bästa sättet att hitta receptet är kanske att knata in till närmsta skolmatsbespisning och fråga vad de läger i den. Jag har frågat en gång och jag har för mig att Den eminente kocken sa att det var så lätt så. Bara fräs lite köttfärs, skiva potatis och varva i en gratängform tillsammans med buljong. typ...! Det kanske var lite förenklat, men ändå på god väg. När det gäller veckomatsedel så har jag varit inne på samma tanke, men man måste ju hitta på alla dessa rätter, så om du har kommit på en imspirerande vecka så får du gärna dela med dig av din matsedel så att man kan få sno lite tips.

Lycka till med skottegrytan!

Lotta