måndag 29 september 2008

Fyra miljoner skäl

Telefonen ringer, jag svarar och får i örat en lång ramsa av barnförbjudna ord. Min vän har just blivit dumpad, satt på glasberget, övergiven, ratad, och är förvånad, förbannad och förtvivlad. Dessutom på god väg att bli bitter.


Kärlek kan vara det vackraste, mjukaste och mest inspirerande som vi kan uppleva. Många är de filosofer, konstnärer och bloggare som tack vare kärlekens lusta och ystra vara, producerat enastående alster av olika slag. Men kärlek kan också vara förgörande, destruktivt och utplånande. Min vän, som alldeles nyss tittade på hus med sin partner i fyramiljonersklassen sitter nu ensam kvar med bankens kalkyl som enda bevis på att alldeles nyss skulle de börja ett liv ihop. Ibland finns det fyra miljoner skäl att bli bitter. Så är det bara. Och det kan väl vara okej.

I söndagens morgonsoffa i TV 4 berättade Mattias Lundberg och Anders Wahlberg, psykologer och författare, om en bok de skrivit och som en gång för alla besvarar samt reder ut frågorna kring och om män. Författarna har kommit fram till att det finns sjutton olika personligheter av män och att män ”agerar med reptilhjärnan.” Whats new? Författarna understryker att deras bok inte är ett försvar för det manliga beteendet, utan att bokens kapitel ska ses som en förklaringsmodell och ett konstaterande i stil med att ”så här är det”.


Alltså jag vet inte, men under mina dryga fem år i högskolesvängen läste jag om diverse förklaringsmodeller till diverse företeelser (bland annat unga män) och jag då inte skriva under på att en enda av dem stämmer överens med hur män beter sig i verkligheten eller vilka psykologiska aspekter de har för att få bete sig lumpet. De sjutton olika personligheterna som Lundbergs och Wahlbergs empiriska studie resulterat i, befäster fördomar vi har om män och det enda (för mig) nya som framkom var väl att även män kan vara martyrer och brista ut i ett ”stackars mig – det är så synd om mig, ingen förstår mig”. En personlighet jag trodde var öronmärkt för oss kvinnor.


Nåväl, kanske kan boken ge vännen svar på hur i hela fridens dar en man kan gå från potentiellt husköp till att lägga ut sig på en singelsajt samma kväll som han brutit med vännen min, inom loppet av tio dagar! Kanske finns just det beteendet omnämnt som en personlighet i en förklaringsmodell? Playerpersonligheten?


Ibland finns det fyra miljoner skäl att bli bitter. Så är det bara. Och det är okej.


(Personerna på bilden har inget med inlägget att göra)

4 kommentarer:

Anonym sa...

Men lilla gumman, vad gör du uppe klockan halv fem? Skriver blogg?? Du har ett missbruk.. ;-)
Tack för de orden.., de är såååå sanna och jag har som sagt fyra miljoner skäl till att vara bitter. Dock är bitterhet inte min grej och mår nästan dåligt av själva ordet, så har lovat mig själv att vara bitter till fredag. På fredag börjar livet igen, utan de fyra miljoner skäl jag har att vara bitter! Just nu har jag en klubb: Hata-män/stolpskott-som-är-omogna-oseriösa-och players...Men även den klubben läggs ner på fredag!!! Vill ju se ljust på framtiden och jag kommer att överleva utan skitstöveln!!!

Anonym sa...

Vilken fin blogg du har. Jag gillar bilderna till höger på familjen mycket! Tack för att du kom, det var som alltid lika mysigt och Filip är helt bedårande. Jag kommer numera vara en trogen läsare av din blogg :-)

Kram på dig!

Anonym sa...

Hmm vet inte varför min adress inte kom med, eller så fattar jag väl bara inte. Här kommer den igen i alla fall :-) www.rent.blogg.se

Kram!

Unknown sa...

Hejsan goa svägerska.

Ja det är bedrövligt svårt att förstå sig på män ibland...Dom kan vara helt underbara och ibland neandertalare.

Jag tycker tjejen hade tur ändå att skiten gav sig till känna innan husköp och kanske barn(vet ju inte om de har några)

Jag säger bara lyckliga den karl som får den tjejen! Det andra aset, tja han får lika delar kärlek, respekt och omtänksamhet som han INTE gav till tjejen.

Kram till V och till din väninna./P