söndag 28 september 2008

Vaddå missbruk(-are)?

Det finns en vetenskaplig teori som gör gällande att vi alla bär på en gen för någon form av missbruk. Att var och en av oss löper risk att på ett osunt sätt överdrivet hänge oss åt en viss och specifik form. Har du hittat din missbrukargen? Jag har hittat min, och den ynglar av sig i mina DNA-spiraler för fulla muggar.

Redan som femårig liten tös började jag min missbrukarkarriär: nagelbitare av högsta rang. Vi pratar om ett konstant gnagande, på nagel, runt nagel och nedanför nagel. Jag utvecklade med åren en raffinerad teknik som klart underlättade missbruket. Jag blev snabb, diskret och kunde göra det offentligt utan att någon förstod att jag gjorde det. Mitt nagelbitarmissbruk tog slut när både farmor och mormor som en enad front mutade mig med två femtiolappar om jag lade av! För en femtonåring 1985 var hundra spänn mycket pengar - klart jag slutade. Som en parentes kan väl tilläggas att utlösande morot egentligen var att en kille jag var störtkär i kommenterade mina nedbitna fingrar. Inte kul. Idag är mina naglar långa, välmålade och starka. Det är kul!


Under åren har alltså choklad, cigaretter, snus och ostbågar avlöst varandra som ämnen för överkonsumtion, men efter att ha varit rök-och snusfri i snart 12 månader, drastiskt minskad godisintaget efter en överraskande graviditetsdiabetes är just den formen av missbruk under kontroll och mer eller mindre raderat. Visst i dessa äppeltider kan jag villigt erkänna att det bakas pajer si så där fyra gånger i veckan - men och - det är ju bra att ha som föräldraledig om någon kommer på besök!

Mitt senaste missbruk är nog det mest provocerande hittills anser sambon. Jag bara måste kolla hemnet.se ett par gånger om dagen, och jag bara måste kopiera bilder från okändas hus och inredningar som jag sorterar i en "framtida-hus-bildbank". Jag har järnkoll på vilka hus och var i stan som är till salu och har vid ett par tillfällen kunnat leverera nyheten om att "minsann de ska sälja sitt hus" till en förstummad bekantskapskrets. Facebook är en annan sajt som jag klart missbrukar. Jag var en av de främsta motståndarna till den formen av communitys på nätet eftersom det inte tillförde någon som helst vinnande vetande. Men så råkade jag registrera mig och så råkade jag upptäcka hur kul det är att adda vänner och skicka videos från Youtube mellan varandras konton, och vips så var jag fast! Senast addad vän på min lista är en kille vars tjejs kusin och jag red på samma ridskola när jag var typ tolv. Jo säkert att vi kommer att chatta mycket?!


Sambon säger att jag borde skaffa mig en hobby men jag hinner inte det! Utöver att spana på hus och leta gamla konfirmationsvänner från en svunnen tid, har ju bloggen att hålla liv i också. Vad tror min kära sambo egentligen? Att mitt liv på nätet sköter sig själ? Nä, det ska jag berätta att det gör det inte. Minst nån (läs två-tre) timme varje kväll blir det. Och det är väl ändå inte så farligt? Jag menar jag brukar ju bara, inte missbrukar...eller?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Missbrukare är vi allihopa. Jag är hmm.., just nu inne i en "inte-äta-missbruks-period". Vad jag än försöker få i mig är det gott ett kort tag, sen bara sväller det. Men jag måste bara säga att jag helt håller med Tommy att du är "hemnet-missbrukare", alla har vi våra missbruk, ditt är bara just mer än andras. Skaffa en hobby!! ;-)Pusssss

PisanTösen sa...

Haha, jo, jag kan nog skriva under på den där "internet-missbrukar-genen" också. I alla fall skulle nog sambon gärna skriva under på den! :-D Men det är inte lätt, precis som du skriver, så bara MÅSTE man kolla Facebook, familjeliv, diverse bloggar - än det ena och än det andra - och när man har kollat ett varv, så är det dags att börja på nytt. Någon kan ju ha uppdaterat!! :-D

Nä, skämt åsido, nog känner jag själv att det kan bli lite mycket tid vid datorn ibland... Men i helgen har jag varit riktigt duktig och bakat både bröd och rulltårtor, det du!

Anonym sa...

Min missbrukargen är nog ganska vilande för tillfället. Det finns inte vad jag kan komma på (eller kan erkänna) något som jag missbrukar. Möjligtvis min sex and the city box som går varm här hemma. Annars är jag alldeles för kär för att hinna med ett missbruk, måste kunna pussa på min älskling så fort han finns i närheten. Hmm han kanske är mitt missbruk??