måndag 1 februari 2010

Gratis är gott!

Vi prövar att ha köpstopp i familjen under en månad. I familjen och i familjen, det kanske är en sanning med modifikation. Köpstoppet gäller inte alla i boet. Inte en shälften. Närå, stoppet gäller bara mig av någon obegriplig anledning och infördes vid ett husmöte i helgen. Samtliga i boet, som var gamla nog att begripa att räcka upp handen på rätt ställe, fick rösta och då blev utgången 2-1, förlorare jag. Trots att jag försökte muta tjugomånadersbabyn att sträcka en vänsterarm mot taket och lockade med kex, föll jag på målet och var den enda som röstade till fördel för mig.

Nu har jag underkastat mig att hålla redigt hårt i slantarna i trettio dagar från och med nyss. Gah! Magsår redan nu. Inte så att jag brukar shoppa varje vecka, eller ens varje månad, men valfriheten har funnits där. Att kunna shoppa om jag velat. Nu vill jag ju shoppa konstant. Kopplas samman detta plötsliga begär med ordet "förbud" och fattar att det som är stoppat det lockar och at det suget är det tuffaste suget av dem alla.

Nu får de kommersiella hjulen alltså snurra en månad utan mina bidrag. Jag ber om ursäkt till alla butiksbiträden och alla snabbmatskockar. Förlåt att jag sänker er omsättning.

5 kommentarer:

oumberligating sa...

Du är inte ensam, här råder också ett selektift köpstopp, jag är nog familjens enda deltagare, kanske även storebror!
Måndag idag!
Ha en fin vecka!
Kram ifrån Peter Olofsson!

oumberligating sa...

Tja, Tojjan! Oumberlige Peter här igen! Nu finns du med på en länklista på min blogg, jag gillar ju din blogg, men eftersom det finns en minibild på min blogg nu så måste jag ju kolla att det är okej för dig att synas på min inte alltid helt "rumsrena blogg! (ler)
Som sagt ha det bäst och kram ifrån Peter!

ullrika sa...

hmm. det känns som ni kommer bli hemskt magra i familjen om det där köpstoppet är helt ristat i sten?

:D

Unknown sa...

Hmmm jag har också köpstopp fast för jämnan av maken*ler*

Så därför köpte jag helt underbara pardörrar för 4000 kr igårkväll...

Kram

Fast det var av lånet och tillhör blivande glasverandan men ändå;)

Tojjan... sa...

@ oumberligating: klart det är OK!
Roligt att du länkar in mig hos dig! Dito här sedan tidigare, utan att be dig om lov. Skämmes lite gör jag!

@ ullisen: jag har ok att köpa förnödenheter, mat och medicin och sånt. Men inga kläder och dyl. Har dock lyckats att förhandla till mig en låda rött inför nästa helg! Och magerrisken är sååå lite by the way. Tvärtom. Hade kanske varit hyvens att stoppa maten i Tojjan på ett tag =)