fredag 11 september 2009

Fredagsreflektion, nr 2

Fredag igen och en ny reflektion för er som ids läsa. Denna vecka har jag funderat över massmediernas inflytande på oss. Som exempel ska jag utgå från sommarens hybris kring svininfluensan..

Vid googling på ordet "svininfluensa" fick jag i augusti ("ungefär) 1 280 000 träffar på svenska sidor. Utöver kvällspressens frågelådor om den världsomspännande influensan, fann jag exempelvis att Smittskyddsinstitutet, Socialstyrelsen och Läkemedelsverket varit om sig och kring sig och lagt ut information om sjukdomen. Dessa sidor kan anses som tillförlitliga och därmed som relevanta källor att hämta kunskap från. Inte lika trovärdiga anser jag att massmedierna.

Att sätta ordet svininfluensa i rubriken på löpsedeln lär ha sålt tusentals extra nummer under juni, juli och augusti. Om texten i tidningen dessutom spär på en redan skakad nations farhågor om insjuknande, är det inte så konstigt att vi fick hybris (och kanske fortfarande har) när det handlar om influensan. Eller vad sägs om följande saxade nyheter:

Enligt en prognos kommer över 400 000 svenskar att smittas av svininfluensa i höst även om vaccineringen kommer igång snabbt. I värsta fall kan fler än fem miljoner svenskar drabbas.
- Sydsvenskan.se den 14 juli 2009

WHO höjer till fas 5 på sin sexgradiga pandemiskala. Det innebär att influensaspridningen nu är så stor att en pandemi är förestående. (Pandemi betyder epidemi, vanligen av infektionssjukdom, som sprids över världsdelarTojjans anm.) - Aftonbladet.se den 3 augusti 2009

Och slutligen klippet som fick mig att sucka djupt:
Den höjda beredskapen märks på de populära semesterorterna på Cypern. Hotellgäster som klagar på huvudvärk och ber om en alvedon gör personalen nervös och får många följdfrågor. En kille från Varberg som var på Cypern för några veckor sedan ska, enligt uppgifter till HN, ha fått åka ambulans till sjukhuset efter en sådan förfrågan. Han fick också sitta i karantän på flygplatsen. Hallands Nyheter.se den 22 juli 2009

Men hallå! Vi har att göra med ett luftburet virus som orsakar feber, hosta, muskelvärk och trötthet. En klassisk influensa som smittar precis som alla tidigare influensor gjort. På den fronten intet nytt. Att viruset är en ny konstellation av influensavirus från gris, människa och fågel är den enda nyheten i sak. Och för guds skull, vi talar om en influensa - inte Digerdöden!

Som alltid i influensatider gäller det att undvika att bli spottad i ansiktet av en insjuknad, slarva med handhygienen och endast äta från sin egen tallrik. Jag frågar mig därför varför massmedierna låtit drevet gå mot dessa influensabakterier på det sätt som de gjort. Var sommarens nyhetstorka så torr att vi var tvungna att skapa hybris i folkhemmen och skriva om massvaccinationer, samhällshot och fara å land å rike? Det ska bli intressant när hösten är över att summera massmediernas hejarklacksrop på fritt vaccin till alla, farhågorna om samhället som kommer att haverera och om det verkligen blev det värsta scenariot; fem miljoner insjuknade bara i Sverige!

Tills dess ligger jag lågt i frågan, känner inte efter mer än nödvändigt då jag vaknar till ännu en vacker dag i Herrens fantastiska värld och fortsätter att umgås med mina snoriga lekkamrater. Prosit på er!

4 kommentarer:

oumberligating sa...

Grattis nu har även du gjort det Käre Vän! Skrivit ett inlägg om "Fläskhostan", själv har jag hunnit med två stycken redan. Fast dina funderingar kring denna epedemi (inte själva fläskhostan utan den uppsjö av artiklar) var djäkligt bra skriven, som alltid hos dig. Fast jag inte vill så av någon djävla anledning känner jag mig lite orolig trots allt, inte för egen del utan för mina tonåringars skull. Jag borde inte vara det, har djäkligt bra koll på det mesta. Men jag har nog påverkats av allt runt detta virus emot min vilja, fast när 1000 pers börjar springa åt ett håll, då är det svårt att stannna upp och börja gå åt det motsatta hållet
(ler). Som sagt, den som lever får se!
Ha nu en riktigt fin Fredag och helg!
Kram ifrån Peter!

Birgitta sa...

Du har så rätt så, varför i hela friden skrämmer de upp hela landet ja hela världen på detta sätt.
Olika typer av influensa har funnit i alla tider. Det sägs att vi äldre som var med när ex Asiaten mfl, byggt upp ett försvar men då kan man undra hur är det med dem som aldrig fick den. Jag har aldrig haft nån av dem ändå var jag den som tog hand om sjuka då. Är mycket sällan förkyld.Visst blir man påverkad av allt skrivande det går nog inte komma ifrån men, nä jag tar det med ro ett tag till. Bra skrivet.
Kram trevlig helg
Birgitta, Carolas mamma

litentanta sa...

Jag tappade bort din länk, jädra skit :-( men nu är jag tillbaka, dock lite trött o hängig så jag ska inte vara långrandig, lovar ;-)

Jag var inte rädd för denna flunsan först, sen blev dottern sjuk och vi fick åka in, hon är ju astmatiker, och när ena syrran kom instövlandes med ansiktsmask och hela kitet gick antagligen oron i topp...man är väl inte mamma för inte liksom..

Dottern fick inhalera och fick sig bara en omgång m Betapred, det är vi ju vana vid eftersom hon är väldigt allergisk, men, viruskitet ena killen drog på sig hade nog skrämt upp mig lite mer än jag trodde. Tamiflun... var både positivt och negativt och det faktum att vi aldrig fick veta om hon ens hade det viruset var väl inte heller det optimalt. Nu, 2 veckor senare, är hon fortfarande hemma, lungorna har strulat lite under resans gång men inga fler akutbesök och nu handlar det mest om att få ihop henne till en fungerande skolunge igen, men så är det ju med en vanlig flunsa också så där har jag lugnat mig.

Intressant, eller knepigt? är dock att jag först nu, efter dessa 2 veckor, själv kroknat av ordentligt.. reagerade nämligen först av allt på att jag hade... tungt att andas (och jo, litentanta är som vanligt lika långrandig..haha) och sitter i valet och kvalet om jag ska ligga hemma i morgon eller masa mig till jobbet..

Nå ja, den som lever får se precis som Peter skrev och nu, nu ska jag åter i säng. Jag är ju sen så det blir trevlig onsdag på dig istället!

Anonym sa...

Du skriver igen! :)

Du har rätt, massmedian skrämmer upp folk onödigt mycket. Men samtidigt kan jag förstå att det är sånt fuzz, det är ingen som har ett imunförsvar mot svininfluensan och antagligen kommer fler att insjukna än i den vanliga influensan. Vad gör dom om hälften av personalen på sjukhuset blir sjuk, eller hälften av lärarpersonalen? Eller vad som helst egentligen.

Men massmedier har skrämt upp folk för mycket, det håller jag med om.

- Amanda