tisdag 1 september 2009

Ett symboliskt inlägg

Så var vardagen här med arbete, hämta-och-lämna turer till förskolan, storhandla och "äntligen fredag"-längtan. Så även vardagen som innebär oslagbara minnen vid det alltid försenade frukostbordet, de spontana småbarnskommentarerna när det vinkas hej då i dörröppningen en duggregnig morgon och de njutfulla middagarna med familjen då veckans rabalder och stå redovisas över tacosfrossan.

Härligt att vara tillbaka i vardagen! Medger gärna att semestertider och svensk sommar inte är lika med lugn, ro och romantiska nätter. Inte längre. Annat var det förr, tiden före förskola, föräldraskap och fantasilösa (?) fredagsmiddagar. Då var vardagen det som höll uppe själen eftersom vardagen innebar vila från pub, danshak och ändlösa videosöndagar på sofflocket med kebabrulle och mycket kolsyrad dryck - utan spets av Absolut.

Vad skönt att var sak har sin tid, att vi inte fastnar i en ålder och sedan tvingas loopa i den år efter år. För ack och ve vad less jag varit på kebabrulle med veckans VHS om jag tvingats uppleva åren runt tjugo igen och igen och igen. Det som då var en självklarhet, är för mig en lyx idag.

Ser fram emot en höst då vi bojkottar tacos, är lite wild and crazy och hyr en rulle som vi avnjuter till en annan slags rulle från topplistan, och sedan somnar mätta och stinna med kolsyrebubblande bukar.

Välkommen kära vardag, anno hösten 2009!

3 kommentarer:

Ulrika sa...

Jamen så är det ju! Vi får skänka en medlidande tanke till de stackare som fastnat i loopen och inte får uppleva alla andra fantastiska saker i livet.
Kram

Birgitta sa...

Vad härligt att ha dig tillbaka. Läser och minns min tid som småbarns mamma och ungdomstid. Tider då allt hände runt om med barn och folk i en ständig ström som kom och gick. Den tiden var man ovetande om vad som skulle hända en själv och världen i övrigt.
Nu läser jag och kan drömma mig tillbaka, minnas med glädje och även tårar.
kram på dig

ullrika sa...

fast det är ju ofta inte förrän efteråt den där loopen upplevs som loop. just då är den bara vardg och lunk. liksom. och helt okej säkert. men du har fångat det bra! och precist! jag kände igen mig massor. tyvärr ;)