tisdag 1 december 2009

Bildts blogg borta!

Sveriges utrikesminister har fått sin blogg bortcensurerad i Kina. Tydligen har hans uppladdade tankar om och kring läget i världen väckt en vargflocks ilskna känslor och konsekvensen av detta är att Bildts blogg inte längre går att hitta via Internet, om du är online i Kina.

Ganska intressant, tycker jag. Vad kan Bildt ha skrivit som av Kinas ledare uppfattas som olämpligt? Tja, kanske lite om de mänskliga rättigheterna, en del om demokrati och kanske något om yttrandefrihet? Jo, jag vet att det sista är en del av de mänskliga rättigheterna, men vilken annan punshline hade jag kunnat komma på?

Jag hade tydliga tankar om att Kina fick arrangera OS 2008. Jag har lika tydliga tankar idag om hur landet sköts och under vilka livsvillkor det vanliga folket måste leva. Viker faktiskt inte en millimeter i de tankarna. Och angående Bildts blogg, vilken jag inte tidigare besökt, är den numera lagd till listan över Favoriter i datorn. Det känns ju lite i-landsbusigt att läsa en blogg som stoppats av makthavarna i en av världens största nationer, utan att mitt IP-nummer registreras och lagras...eller?!

1 kommentar:

ullrika sa...

jag har skumläst Carl Bildts blogg fram och tillbaka i ganska många år men aldrig varit nån reguljär (eller vad det nu heter) läsare. under en period var han rätt vass i tungan, sen snällar han till sig. jag gissar det lika gärna kan va snällheten som Kina-stoppar honom. åsikter är åsikter, oavsett hur dom framförs. särskilt i ett land med så låg tolerans som Kina. usch.

tänk att faktiskt kunna skriva det här? vilken frihet vi lever i! oavsett loggade ip-adresser eller ej!

tjo!