fredag 4 december 2009

Fredagsreflektion, nr 5

Ikväll ska två bli tre och som alltid är det vi tittare som avgör. Jag har, i likhet med drygt två miljoner andra, följt kampen om sångpokalen anno 2009 i Idol varje vecka. Från start fångade Calle Kristiansson mitt (omusikaliska) hjärta och detsamma vad gäller Sveriges svar på Sebastian Bach Erik Grönwall. Tove Östman Styrke har jag däremot haft svårt att bli klok på. Ena veckan en rocker av hög klass, andra veckan en medioker sångerska. Jag vet att hon bara är nyss 17 fyllda, och säkert har en lysande karriär framför sig, men Idol känns inte som ett forum för henne. Inte i år, inte i konkurensen med herrarna Kristiansson och Grönwall.

Inför kvällens mycket viktiga framträdande sjunger Idolerna två låtar var som juryn valt ut åt dem. Utifrån min smak och tycke är allt klappat och klart:
Calle ska sjunga Walking in Memphis, Erik Run to the hills och Tove tar ton i Greatest love of all. Två av tre låtar känns klockrena och borgar för en rejäl duell, medan en känns både fel och överambitiös. Det är dessa låtar som kommer att avgöra, favör herrarna. Tror jag. Vad tror du?

God helg, mys på i andra adventstider och glöm inte att kolla spolarvätskan i bilen. Det är A och O att ha god sikt och undvika tunnelseende.

Inga kommentarer: