söndag 10 maj 2009

Nollåttor utanför Stockholm

Att vara hemma med barn är stimulerande på många sätt. Dels får man uppleva hur telningen växer och frodas, dels får man tillfälle att med gott samvete prata, fika och bara vara tillsammans med andra föräldralediga.

I vintras kläckte den föräldragruppen jag tillhör en idé om att samla alla de barn som föddes i vår stad 2008 till en träff på en av stränderna utmed vår stad. Via våra konton på Facebook spred vi informationen, vi pratade med folk på Öppna förskolan och vips var vi över 250 anmälda till den träff som går av stapeln den 17 maj. Hela 83 av de anmälda är bebisar som nu tultar i sitt första år.

Uppmärksamheten kring evenemanget har varit och är över all förväntan. Media, sponsorer och föräldrar till andra årsbarn än nollåttor stöttar och tycker idén är spännande. Kanske kan vi fortsätta att ordna träffar för telningarna, kanske kan det ge ett lite mildare klimat på gator och torg när dessa små blir tonåringar och ska "springa ute"? Kanske förbättras förutsättningarna för gemenskap något, när vi nästa söndag släpper fram våra nollåttor på beachen?

Vill du läsa mer och få en bättre bild om varför vi gör detta och hur det började, surfar du in på denna länk: http://hn.se/livetsgang/1.452840

6 kommentarer:

ullrika sa...

men du! det här läste ju jag om. vem är du? är lite nyfiken; har min gissning nu men vet inte exaktemente!

supernajs du skrev om ditt nya boende också. blir nästan lite avis...

tjo!

Tojjan... sa...

Mmm...jag är den som tagit kortet här på bloggen...Fast finns med på bild i reportaget på nätet (länken). Lille F är min son =) //Kramiz

Amanda sa...

Nej, vad häftigt :D Hoppas verkligen att det går bra och att ni får kul :)

Kram!

ullrika sa...

måste säga: ditt kort är mycket bättre än det som var i HN. mer spontant!

aha! då vet jag vem du är! kul att äntligen fått ett ansikte till bloggen. ett par av mammorna i nollåttagruppen vet jag vem de är. det blir väl så i en liten stad :)

tjo igen!

Unknown sa...

Hej raring!

Nu är jag hemma ett par dgr, sååå skönt!! Andas annat än sjukhusdoft och vänta på måltider hela tiden:)

Ide´n är ju jättebra, väl värd att uppmärksammas.

Kram Pia

Anna, Tvillingtand sa...

Det ska bli jättekul med barnträffen, det börjar närma sig nu =)