torsdag 21 maj 2009

Mellan hägg och syrén

Idag flyger Kristi sin himmelsfärd och vi befinner oss mellan hägg och syrén. Den vackraste tiden på året, enligt vissa. En kvämjelig tid för andra. Pollen når sitt klimax och min lilla famlij knaprar antihistaminer som om det vore lördagsgodis. Alla mynt har två sidor, allt har en bakisda.

Jag minns mina ungdomligare års skolavslutningar. Visst blommade syrénen då? Visst var gymnastiksalen, kyrskosalen och klassalen smyckade med dessa väldoftande blomster. Hur mådde allergikerna under sjuttio- och åttiotalen? Var det färre allergiker då, än idag? Eller hade inte antihistaminerna uppfunnits, eller var allergikerna förpassade till lufttäta vrår?

Blommor och blomster, vår och vackert väder i all ära. Men för familjeron behövs regn lite då och då som skäljer bort pollen från det offentliga rummet. Kontot för allergidämpande preparat närmar sig gränsen för att ha övertrasserats. Och än befinner vi oss mellan hägg och syrén. Än är det inte över.

5 kommentarer:

Birgitta sa...

Ja du Tojjan jag kan svara på frågan om medel mot allergi som även jag är drabbad av sedan tidig barndom. 40,50, tal fanns inga medel som idag det var bara att plåga sig igenom svullna röda ögon och nysande i det oändliga så man var totalt slut och till råga på allt astman som jag också var drabbad av. Tack och lov har jag med stigande ålder fått lite lindring men det kan delvis bero på att jag inte har lika mycket träd här där jag bor. Konstigt att man överlevde då var så väldigt sjuk, låg och yrade när det var som värst för jag kunde inte andas.
Vilket ödes nyck överleva för att förlora ett av mina barn. Men visst är det fint med all grönska.
Kram
Birgitta, Carolas mamma

ullrika sa...

tänkte också på det där att syrenen blommade senare förr. att stackare var allergiska tänkte jag däremot inte på för jag är förskonad. men, folk är nog mer allergiska nu. eller stod ut bättre förr? vet inte vilket som stämmer bäst...

vilken hemsk historia Birgitta berättar. blev alldeles tagen. styrkekrams till dig Birgitta!

Unknown sa...

Ja det måste var jättejobbigt för alla allergiker när allt har brustit ut så fort!

Vi ses när vi kommit hem från semestern, då ska vi firalille Filip!!

Stor kram Pia

Birgitta sa...

Tack för kramen, på något vis är folk mer allergiska idag för så många olika saker, mitt yngsta barnbarn 1 år 5 månader är mjölkprotein allergisk, måste vara allt de manupulerar med i vår mat och natur bl.a Dessutom finns alldeles för lite att köpa i affärerna för dessa stackare.
Även jag har mat allergi fisk ägg och vissa frukter, frukter som jag kunde äta som barn kunde jag helt plötsigt inte äta.
Kram på er alla
Hoppas ni haft en solig fin morsdag det har jag.
Birgitta

litentanta sa...

Allergierna är pest och pina, dottern kämpar hela långa sommaren men jag tackar gudarna, eller att patentet släppts fritt?, på många av preparaten vilket ju ivf gör det hela lite "mindre" dyrt...

Var tog du vägen förresten? Saknar ju dina ordsnurreier ju!

Kram från Björkarnas stad (smart bostadsort med pollenallergiker i familjen va?)